מה ההבדל בין חלומות של גברים ונשים?

מאת: יוסי כהן | צילום: sxc.hi

מה ההבדל בין חלומות של גברים ונשים?

אוסף של חלומות גברים ונשים מצביע על העובדה שקיים הבדל בין החלומות של שני המינים. השאלה מה הגורם להבדל: הורמונים, טבע או הדרך השונה בה אנו מגדלים ילדים ממינים שונים, עדיין נשארה פתוחה. מחקרים מראים כי ההבדל בין המינים השונים מתחיל להתפתח בגיל צעיר מאוד 3 עד 5. למרות זאת, מחקרים שבוצעו במעבדות שינה שונות הראו כי קיים הבדל בין ילדים ממינים שונים בכל מה שקשור לחלומות.

חלומות של ילדות הצביעו על כך שמופיעים בהם יותר אנשים המוכרים לילדות, וכי קיים מיקוד סביב ההופעה החיצונית של הילדה בחלום. האינטראקציות בחלום ידידותיות יותר וכוללות אזכורים של מזון וכן יותר דמויות נשיות. ילדות בדרך כלל מדווחות על חלומות ארוכים יותר מילדים ומתארות אותם בצורה צבעונית ורגשנית הרבה יותר מילדים.

המחקרים אודות גברים ונשים בגיל מבוגר מצביעים על אותו מתווה. נשים חולמות יותר על הבית, המשפחה ועל מקומות סגורים כמו בריכה, אגם ועוד.

גברים נוטים לשלב בחלומות יותר דמויות גבריות, תוך כדי קונפליקטים ותחרות עם הדמויות הללו. כלי נשק, כלי עבודה, מכוניות וכבישים הינם שכיחים בחלומות של גברים. גברים גם מדווחים על יותר חלומות מיניים, בדרך כלל עם בת זוג לא מוכרת ואטרקטיבית.

עד גיל 12, האגרסיביות בחלום היא די זהה. לאחר מכן, האגרסיות יורדות בקרב הנשים החולמות אולם נמשכות בחלומות של גברים. אחד מהמחקרים המוקדמים בנושא (אשר נערך ב-1963) הראה שדמות אחת מכל ארבע בחלום של גבר היתה מעורבת בקונפליקט אלים עם החולם. גברים בגיל 30 ומעלה מפחיתים את כמות הדמויות האגרסיביות בחלום, ואילו נשים דיווחו על דמות אחת בלבד מתוך 25 דמויות בחלום ואשר היתה מעורבת בקונפליקט כזה. בנוסף, האגרסיביות בחלומות של גברים כללה איומים והפחדות ואילו בחלומות של נשים היה מדובר בהתקפות מילוליות ולא פיזיות.

החוקרים הידועים קלווין הול וביל דומהוף, בחנו האם מדובר במשהו ייחודי לארה"ב או שההבדלים בין חלומות של נשים לגברים הם משהו עולמי. הם בדקו השוואות של חולמים בכל העולם, מאוסטרליה דרך ניגריה, סקוטלנד, הודו ועוד.

המסקנה: ההבדלים בין חלומות גברים ונשים הם כלל עולמיים וחוצי תרבויות.

למרות זאת, ההשפעה על חלומות של אשה יכולה להיות מוכוונת במידה וגדלה בבית שבו יש אח גדול ודומיננטי, אז יופיעו בחלומותיה יותר דמויות של גברים לעומת אשה שגדלה בבית ללא אח גדול ומשפיע. נשים אשר עובדות מחוץ לבית דיווחו על חלומות שקשורים יותר למקצוע שלהן ופחות למתרחש בבית. חלומות אלו גם היו פחות מאיימים. החוקר ואן דה קאסל סבור כי נשים בעלות תפקיד כפול (אמא ועובדת) הן בעלות ביטחון עצמי רב יותר, וזה מתבטא גם בחלומות.

מחקרים אשר בחנו זהות מינית יותר מאשר את מין החולם עצמו, מצאו כי ההבדלים בין גברים ונשים התמסמסו במקרה זה. חולמים אשר מעריכים תכונות גבריות יחלמו חלומות אשר יותר מתאימים לגברים (בין הם החולם הוא אשה או גבר). לדוגמא, מחקרים שבחנו חלומות של טרנסקסואליים אשר שינו את מינם מגבר לאשה, חלמו חלומות שמתאימים יותר לנשים מאשר לגברים, וזאת למרות שנולדו כגברים.

כפי שניתן לצפות גם תופעות הקשורות למין החולם כמו מחזור והריון בקרב נשים, משפיעות בצורה מהותית על החלום. נשים במחזור חולמות חלומות יותר אלימים ומלאים בדימויים של דם ופצעים. נשים במהלך הריון חולמות חלומות אשר משקפים את החרדות שסובבות סביב הלידה וסביב גידול ילדים, כולל חשש מדימוי עצמי נמוך עקב המצב הפיזי של ההריון. מכאן עולה שגברים ונשים בהחלט חולמים חלומות שונים, אבל גיל, מקצוע, מבנה משפחתי, זהות מינית ופקטורים אחרים משפיעים לא פחות ממין החולם.

ההנחה הבסיסית ביותר היא שאנחנו חולמים על דברים שמטרידים אותנו בחיים האמיתיים. במידה והחששות הללו קשורים לזהות המינית שלנו, כך גם החלומות יבטאו את הטרדות של כל מין ומין. למרות זאת, נדרשים עדיין מחקרים נוספים על מנת להגיע למסקנה חד משמעית שתקבע את ההבדל המהותי בין נשים וגברים בכל מה שקשור לחלומות.


חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר ל
מרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010