מתקשים לזכור את החלומות שלכם? הנה כמה טכניקות מועילות

מאת: יוסי כהן

מתקשים לזכור את החלומות שלכם? הנה כמה טכניקות מועילות

רוב האנשים מוצאים שזכירת חלומות הינה משימה לא קלה כלל. לפניכם מספר טכניקות מועילות לזכור את החלומות שלכם, כפי שהוצעו על ידי גיימס הארווי סטאוט, חוקר חלומות, כולל שימוש באישור עצמי (משהו כמו "אני אזכור את החלום הזה" בעת החלום), שרוב האנשים מספרים שהוא אפקטיבי ביותר.

בדרך כלל אנו נזכור את החלומות שלנו בצורה הבהירה ביותר במידה והתעוררנו במהלך החלום או ממש איך שהוא מסתיים. ככל שהדקות נוקפות מתוום החלום ועד ההתעוררות, גדל הסיכוי שנשכח לחלוטין את החלום שחלמנו. לעומת זאת, במידה ונתעורר באמצע החלום, קיים סיכוי גבוה שנאבד חלק חשוב ממנו. הטכניקות הבאות עשויות לעזור לכם לבצע סנכרון בין סיום החלום לבין רגע ההתעוררות, ובצורה זו לזכור טוב יותר את החלומות שלכם.

1.   אישור עצמי להתעוררות בעת סיומו של כל חלום (ניתן גם להבטיח לעצמנו להתעורר רק בסיומו של חלום חשוב, אחרת יש מצב שנתעורר מספר פעמים בכל לילה, דבר אשר יפגע לנו לגמרי בשינה). בטכניקה זו אנו אומרים לעצמנו: "אני רוצה להתעורר בסיומו של כל חלום חשוב הלילה". רצוי גם להוסיף למנטרה העצמית גם טון אנרגטי (שמחה, ביטחון, ציפייה וכו) ודמיון מודרך בו אנו מדמיינים את עצמנו בסופו של החלום. המכניזם של הטכניקה דומה מאוד למכניזם אשר מאפשר לגוף שלנו להתעורר באופן טבעי עם הנץ הזריחה או להתעורר לשמע צליל מסוים (שעון מעורר לדוגמא).

2.    לכוון שעון מעורר לפי מחזורי השינה (90 דקות לכל מחזור) – כידוע, המוח שלנו חווה מחזורים בני 90 דקות במהלך השינה. רוב החלומות שלנו מתרחשים קרוב לסיום של כל מחזור. לכן, קיים סיכוי סביר שנתעורר בסיומו של חלום במידה ונכוון שעון במחזורים של 90 דקות: אחרי שעה וחצי, אחרי 3 שעות, 4.5 שעות, 6 שעות ו-7.5 שעות. לדוגמא, אם נרדמנו ב-11 בלילה, שעות ההתעוררות צריכות להיות 12:30, 2:00, 3:30, 5:00 ו-6:30. כמובן שלא נרצה להתעורר כל כך הרבה פעמים ולכן כדאי לכוון את השעון המעורר ל-6:30 ולהסתפק בזיכרון של החלום האחרון.

3.    לבקש מחבר או בן זוג להעיר אותנו כשאנו חווים REM (תנועה מהירה של העיניים, המעידה על חלום). תנועות העיניים נראית בבירור מתחת לעפעפיים. החבר או בן הזוג יכול להיכנס לחדר השינה באינטרוולים ולא לשבת לידנו לאורך כל זמן השינה. ניתן לאפשר ל-REM להימשך מספר דקות לפני שהוא מעיר אותנו, כך נוכל לחוות חלק מהותי יותר מהחלום הרלבנטי.

4.    לאפשר לעצמנו להתעורר מהחלום באופן טבעי לחלוטין. למה אנו מתעוררים ברגע מסויים בדרך כלל? למה אנו לא מתעוררים מספר דקות לפני או מספר דקות אחרי לזמן ההתעוררות? זאת מכיוון שאנו בדרך כלל מתעוררים בעת שהחלום האחרון ללילה מסתיים. לפעמים אנו מרגישים שהמוח מעיר אותנו בצורה מכוונת על מנת שנוכל לזכור את החלום.

5.   שימוש בעזרים חיצוניים כמו ה-"NovaDreamer" של ה- Lucidity Institute. מדובר באביזר שנראה כמו מסיכה שחורה ואשר מכסה על העיניים. המכשיר יודע לזהות REM כשהוא מתחיל ובאמצעות קולות רמים או אורות זוהרים, המכשיר מעיר אותנו במהלך החלום.

רוצים להתייעץ עם מומחה לפירוש חלומות בנוגע לחלום שחלמתם? 
הנכם מוזמנים להתקשר למרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010,

.