הסרט התחלה - חלימה צלולה במיטבה

מאת: מיכאל אלבוים

הסרט התחלה - חלימה צלולה במיטבה


חלום או מציאות?
ממבט ראשון, הסרט נראה מבולבל, אך לאלה מאיתנו, שביקרו בחלומות הצלולים או רשמו חלומות, יהיה קל להבינו. ניתן להבחין כי יוצרי הסרט אכן ביצעו מחקר רציני אודות חלומות.
חילוף הסצנות המקוטע, הסיכונים המיותרים שנלקחים על ידי הדמויות, וה"תירוצים" לפתרונות, נעשו בצורה כה מדהימה, שהיה זה מהנה במיוחד לנחש מתי אנו צופים בחלום ומתי במציאות.
"היגיון החלומות" משחק תפקיד חשוב ביותר בסרט, ולכן נראה שסצנות רבות הן מהירות במיוחד. הירדמויות של הדמויות, מרדפים ומסעות שלא מוצגים במלואם אינם קיצור דרך קולנועי, אלא נובעים מכך שהמשמעות לא באמת חשובה בחלומות, כוונת החלום היא זו שחשובה. 
לעיתים, כל מה שצריך כדי להסביר את ההיגיון בחלום הוא תירוץ טוב, ותירוץ טוב יכול להיות אפילו "יש פה פינגווין, אז זה אומר שאני יכול ללכת על הקיר". אמנם, אין פה היגיון, אך הכוונה מספיקה למוח. ייתכן שזה נשמע מסובך, אך למעשה זה יותר פשוט מההתנהלות שלנו במציאות.
בדיקת מציאות
בדיקת הזיכרון ("איך הגעתי לפה?") מככבת בסרט.
שחזור הצעדים לאחור עוזר לנו מאוד להבין שאנחנו בחלום. בנוסף, לכל דמות בסרט היה "טוטם" אישי שעזר לוודא האם הדמות חולמת או לא, אך אל תמהרו להכין לעצמכם טוטם כזה. במהלך הסרט שאל אותי חבר: "מיכאל, איפה הטוטם שלך?", הושטתי את כף יד ימין לפניו, ספרתי את חמש האצבעות שלי, והנה, הבדיקה הצליחה. יש לא מעט בדיקות מציאות פשוטות (לינק?), שעובדות טוב יותר מהטוטמים המוצגים בסרט. אסור לשכוח, שטוטם לא תמיד יהיה איתנו בחלום, ושהמוח מתרגל מהר. טוטם יכול לעבוד בצורות רבות, אבל הוא לא בהכרח יגלה לנו שאנחנו חולמים. 
האם בדיקת המציאות של קוב (גיבור הסרט) טובה? ובכן, התשובה לכך היא לא. בדיקת המציאות של קוב, לוקחת כל כך הרבה זמן, שסביר שהוא יאבד את הריכוז במהלכה. בדיקה זו עובדת נפלא מבחינה הוליוודית, אבל אינה פרקטית בכלל בחלומות שאינם על מסך הקולנוע.
רחוק מהמציאות
הסרט אמנם מצוין, אך ישנן בעיות מסוימות שלמעשה מראות לנו שבמציאות זה הרבה יותר קל לחלום חלומות צלולים. 
במציאות, אפשר להיכנס לחלומות של אחרים מבלי להתחשב במרחק בין שני הישנים. אם שניים נכנסים לחלום צלול באותו הזמן, ניתן לקבוע מראש נקודה בה ייפגשו. הדבר עובד נפלא אם ישנים באותו החדר, אבל לא צריך להיות מחוברים יחדיו לשום מכשיר, כמו בסרט. המכשיר הזה, האמצעי בו השתמשו יוצרי הסרט, הופך אותו לחלק מז'אנר המדע הבדיוני, שהוא ז'אנר בעייתי בכל הנוגע לניסיון להראות לקהל שחלומות צלולים הם אפשריים ואמיתיים.
זמני החלום בסרט מוצגים דווקא בצורה מדויקת ומופתית. הזמן בחלום שונה ממה שאנחנו תופסים אותו כשאנחנו ערים. לא ניתן לאמוד כמה זמן בדיוק חלום נמשך . חמש דקות בחלום יכולות להיות חמש דקות, עשרים דקות,שעה ואפילו שנה. הדבר דומה לאורך הזמן בסיפור. לדוגמא: "במהלך שנת הלימודים הבאה, הצליח דני להתאמן על חלומות בכל יום. התלהבותו הרבה אפשרה לו להמשיך ולהתאמן כך במשך שנתיים נוספות". כך, בשתי שורות קצרות חלפו שלוש שנים.
לסיום, הלימבו המאיים בסרט.
ניתן לתאר את הלימבו כסוג של תרדמת, שבמציאות אולי לא תארך יותר מזמן שינה ממוצע. חשוב לציין, כי מעולם לא שמעתי על אדם שנכנס לתרדמת במהלך חלום. המוח נוקט כל כך הרבה אמצעי הגנה לפני החלימה, שאין סכנה אמיתית לחולם, לא משנה כמה עמוק נרד. פסיכולוגים מסורתיים אפילו מעודדים ירידה לעמקי הנפש בטענה שניתן להרוויח מהדבר.
יותר קרוב ממה שחשבנו
למרות הבעייתיות, הסרט עדיין עשוי בצורה נפלאה ומתאר חלומות בצורה מדויקת. אף השפעת המציאות על החלומות מוצגת בצורה מדהימה. הדבר בא לידי ביטוי בסצנות בהן סטירה במציאות הודפת את הדמות החולמת באוויר מתוך החלום, או ריחוף ממושך בתוך הרכב הנופל גורם לחוסר כבידה. עיבודים נוספים לתקריות מציאותיות ניתן לראות בסצנות של חלום בתוך חלום, ניסיונות כושלים להתעוררות, התעוררויות כוזבות ותחושת נפילה. בנוסף, ישנה גם תחושת החנק הנוראית שמופיעה ברבדים השלישי והרביעי. 
השאלה הגדולה היא, כמובן, האם הטוטם ממשיך להסתובב בסוף הסרט?
עם כל הרצון הטוב להשאיר סוף פתוח, ולתת לקהל לבחור, התשובה ברורה מאליה. מעבר לעובדה, שהילדים לא גדלו, ובגדיהם לא השתנו, המעבר בין סצנת החלום ברובד העמוק ביותר לבין ההתעוררות במטוס היה חד ופתאומי, מה שמזכיר התעוררות כוזבת.
בנוסף, לאורך הסרט, בכל פעם שקוב מתעורר, הוא עורך בדיקת מציאות באמצעות הטוטם, רק בסוף הוא מחכה עד הגיעו הביתה – מה שאופייני מאוד להתעוררות כוזבת. דבר חשוב נוסף שיש לשים לב אליו – דעתו של קוב מוסחת בזמן הבדיקה האחרונה, מה שלא התרחש בפעמים הקודמות.
בפעם הבאה שתראו את הסרט, וזה בהחלט סרט שמומלץ לצפות בו שנית, נסו לעקוב אחריו כחולמים, ותופתעו לגלות כל פעם משהו חדש. 
אז עד הסרט הבא.

חלום או מציאות?

ממבט ראשון, הסרט נראה מבולבל, אך לאלה מאיתנו, שביקרו בחלומות הצלולים או רשמו חלומות, יהיה קל להבינו. ניתן להבחין כי יוצרי הסרט אכן ביצעו מחקר רציני אודות חלומות.

חילוף הסצנות המקוטע, הסיכונים המיותרים שנלקחים על ידי הדמויות, וה"תירוצים" לפתרונות, נעשו בצורה כה מדהימה, שהיה זה מהנה במיוחד לנחש מתי אנו צופים בחלום ומתי במציאות.

"היגיון החלומות" משחק תפקיד חשוב ביותר בסרט, ולכן נראה שסצנות רבות הן מהירות במיוחד. הירדמויות של הדמויות, מרדפים ומסעות שלא מוצגים במלואם אינם קיצור דרך קולנועי, אלא נובעים מכך שהמשמעות לא באמת חשובה בחלומות, כוונת החלום היא זו שחשובה. 

לעיתים, כל מה שצריך כדי להסביר את ההיגיון בחלום הוא תירוץ טוב, ותירוץ טוב יכול להיות אפילו "יש פה פינגווין, אז זה אומר שאני יכול ללכת על הקיר". אמנם, אין פה היגיון, אך הכוונה מספיקה למוח. ייתכן שזה נשמע מסובך, אך למעשה זה יותר פשוט מההתנהלות שלנו במציאות.

בדיקת מציאות

בדיקת הזיכרון ("איך הגעתי לפה?") מככבת בסרט.

שחזור הצעדים לאחור עוזר לנו מאוד להבין שאנחנו בחלום. בנוסף, לכל דמות בסרט היה "טוטם" אישי שעזר לוודא האם הדמות חולמת או לא, אך אל תמהרו להכין לעצמכם טוטם כזה. במהלך הסרט שאל אותי חבר: "מיכאל, איפה הטוטם שלך?", הושטתי את כף יד ימין לפניו, ספרתי את חמש האצבעות שלי, והנה, הבדיקה הצליחה. יש לא מעט בדיקות מציאות פשוטות, שעובדות טוב יותר מהטוטמים המוצגים בסרט. אסור לשכוח, שטוטם לא תמיד יהיה איתנו בחלום, ושהמוח מתרגל מהר. טוטם יכול לעבוד בצורות רבות, אבל הוא לא בהכרח יגלה לנו שאנחנו חולמים. 

האם בדיקת המציאות של קוב (גיבור הסרט) טובה? ובכן, התשובה לכך היא לא. בדיקת המציאות של קוב, לוקחת כל כך הרבה זמן, שסביר שהוא יאבד את הריכוז במהלכה. בדיקה זו עובדת נפלא מבחינה הוליוודית, אבל אינה פרקטית בכלל בחלומות שאינם על מסך הקולנוע.

רחוק מהמציאות

הסרט אמנם מצוין, אך ישנן בעיות מסוימות שלמעשה מראות לנו שבמציאות זה הרבה יותר קל לחלום חלומות צלולים

במציאות, אפשר להיכנס לחלומות של אחרים מבלי להתחשב במרחק בין שני הישנים. אם שניים נכנסים לחלום צלול באותו הזמן, ניתן לקבוע מראש נקודה בה ייפגשו. הדבר עובד נפלא אם ישנים באותו החדר, אבל לא צריך להיות מחוברים יחדיו לשום מכשיר, כמו בסרט. המכשיר הזה, האמצעי בו השתמשו יוצרי הסרט, הופך אותו לחלק מז'אנר המדע הבדיוני, שהוא ז'אנר בעייתי, כאשר מנסים להראות שחלומות צלולים הם אפשריים ואמיתיים. 

זמני החלום בסרט מוצגים דווקא בצורה מדויקת ומופתית. הזמן בחלום שונה ממה שאנחנו תופסים אותו כשאנחנו ערים. לא ניתן לאמוד כמה זמן בדיוק חלום נמשך . חמש דקות בחלום יכולות להיות חמש דקות, עשרים דקות,שעה ואפילו שנה. הדבר דומה לאורך הזמן בסיפור. לדוגמא: "במהלך שנת הלימודים הבאה, הצליח דני להתאמן על חלומות בכל יום. התלהבותו הרבה אפשרה לו להמשיך ולהתאמן כך במשך שנתיים נוספות". כך, בשתי שורות קצרות חלפו שלוש שנים.

לסיום, הלימבו המאיים בסרט.

ניתן לתאר את הלימבו כסוג של תרדמת, שבמציאות אולי לא תארך יותר מזמן שינה ממוצע. חשוב לציין, כי מעולם לא שמעתי על אדם שנכנס לתרדמת במהלך חלום. המוח נוקט כל כך הרבה אמצעי הגנה לפני החלימה, שאין סכנה אמיתית לחולם, לא משנה כמה עמוק נרד. פסיכולוגים מסורתיים אפילו מעודדים ירידה לעמקי הנפש בטענה שניתן להרוויח מהדבר.

יותר קרוב ממה שחשבנו

למרות הבעייתיות, הסרט עדיין עשוי בצורה נפלאה ומתאר חלומות בצורה מדויקת. אף השפעת המציאות על החלומות מוצגת בצורה מדהימה. הדבר בא לידי ביטוי בסצנות בהן סטירה במציאות הודפת את הדמות החולמת באוויר מתוך החלום, או ריחוף ממושך בתוך הרכב הנופל גורם לחוסר כבידה. עיבודים נוספים לתקריות מציאותיות ניתן לראות בסצנות של חלום בתוך חלום, ניסיונות כושלים להתעוררות, התעוררויות כוזבות ותחושת נפילה. בנוסף, ישנה גם תחושת החנק הנוראית שמופיעה ברובד השלישי והרובד הרביעי. 

השאלה הגדולה היא, כמובן, האם הטוטם ממשיך להסתובב בסוף הסרט?

עם כל הרצון הטוב להשאיר סוף פתוח, ולתת לקהל לבחור, התשובה ברורה מאליה. מעבר לעובדה, שהילדים לא גדלו, ובגדיהם לא השתנו, המעבר בין סצנת החלום ברובד העמוק ביותר לבין ההתעוררות במטוס היה חד ופתאומי, מה שמזכיר התעוררות כוזבת.

בנוסף, לאורך הסרט, בכל פעם שקוב מתעורר, הוא עורך בדיקת מציאות באמצעות הטוטם, רק בסצנת הסיום הוא מחכה עד הגיעו הביתה, מה שאופייני מאוד להתעוררות כוזבת. דבר חשוב נוסף שיש לשים לב אליו – דעתו של קוב מוסחת בזמן הבדיקה האחרונה, מה שלא התרחש בפעמים הקודמות.

בפעם הבאה שתראו את הסרט, וזה בהחלט סרט שמומלץ לצפות בו שנית, נסו לעקוב אחריו כחולמים, ותופתעו לגלות דברים חדשים שלא שמתם לב אליהם בפעם הראשונה. 

אז עד הסרט הבא...


על חלימה צלולה והסרט אווטאר
>>

מיכאל אלבוים הוא מיסטיקן המתמחה בחלימה צלולה וחוויות חוץ גופיות, ומעביר סדנאות בשני התחומים. ליצירת קשר: טל' 050-2157060 ובאתר