מבוא לסיוטים

מאת: מערכת Dreams

מבוא לסיוטים

יש מגוון רחב של אירועים, גם בזמן השינה וגם בזמן הערות שאנו מכנים כ"סיוטים", אך מה הם באמת סיוטים, או מה היא בעצם אימת לילה/ביעותים?

ראשית נגדיר את הסוגים השונים של חלומות "מציקים שיש לנו
:
רוב מה שאנו מכנים כיום כ"סיוט" הן פשוט תגובות קיצוניות ופחד שמלווים את החלומות שלנו המתרחשית מעת לעת, בדרך כלל לקראת סוף מחזור השינה. לעתים קרובות נתעורר מסיוט ונרגיש רגשות עזים של עצבות, כעס או אשמה, אבל בדרך כלל חרדה. לעתים קרובות בחלום אנחנו נרדפים, אצל ילדים לרוב נתקל בחלומות מרדף על ידי חיות ודמויות פנטזיה, ואילו המבוגרים הם לעתים קרובות נרדפים על ידי גברים מבוגרים.

ביעותים מתרחשים בדרך כלל במהלך השעה הראשונה או שתיים של שינה. ונפוץ במקרה זה אירועים של צעקות וצרחות מתוך שינה. לישן קשה להתעורר ובדרך כלל הוא יצליח לזכור אירוע מסוים או סצנה אחת, אם בכלל, אך לא את מכלול החלום. ילדים שחוו ביעותים יגלו נטייה לסהרר (ללכת מתוך שינה) ו / או להשתין במיטה.

הסיבות לביעותים עדיין לא מובנות היטב, נראה כי הם מתרחשים בשלב שינה שונה לגמרי מזה של סיוט.
אצל ילדים בדרך כלל נעצרת התופעה בגיל ההתבגרות. אצל מבוגרים הם עשויים להיות קשורים ללחץ. במקרה ביעותים מופיעים באופן קבוע, יש לפנות לרופא.
 
למה יש לנו ביעותים?

יש לכך, אולי, מספר גורמים, כולל תרופות, מחלה, טראומה או שעלולים להיות ספונטנים. לעתים קרובות הם מתרחשים כשיש מתח בחיים או תקופה של שינויים וחוסר וודאות.

מה ניתן לעשות?
באגודה לחקר החלומות מציינים יש להתייחס למקור הביעות. יש לשלול סמים, תרופות או מחלה כגורם, ולדון עם רופא. כדאי לעודד ילדים צעירים לדון בסיוטים ואו הביעותים שלהם עם הוריהם או מבוגרים אחרים, אבל הם בדרך כלל אינם דורשים טיפול.

אם ילד סובל מהבעיה בצורה מטרידה, ידרש טיפול מקצועי ע"י מטפל. המטפל יכול להשתמש בכלים שונים על מנת לתת לילד כלים להתמודד עם הביעות, לדבר עליו, לדמיין סיום אחר ואו למצוא את מקור הבעיה המטרידה.

כיום נהוגה השיטה המלמדת את הסובלים מהבעיה, ובכלל, להתמודד עם הבעיות בתוך החלום, אם ע"י דמיון מודרך או סוגציה או פשוט חלימה של כלים, דמויות ואפשרויות לטיפול הבעיה בתוך החלום.
לילה טוב.