התהליך המוחי בזמן השינה

מאת: יעקב ברמץ

התהליך המוחי בזמן השינה

רקע
כמחצית מחיינו אנו מקדישים ל
שינה. כלומר אדם שחי שמונים שנה, ישן בחייו בין ארבעים לשלושים שנה. לאור העובדה שבעת השינה האדם הוא חסר אונים ופגיע, ולאור העובדה שעם התפתחות האדם עוד שהיה גר על העצים או במערות, חוסר עירנות עלולה הייתה לעלות לו בחייו, צריך למצוא סיבה מאד מאד טובה לכורח שלנו לישון, ולא מדובר בסתם העדפה, אלא ממש כורח.

במחקרים רבים הסתבר כי האדם לא יכול שלא לישון יותר מ-72 שעות. אחרי 72 שעות אם לא מאפשרים לאדם לישון, יש לו רגעים קלים בהם הוא נרדם. כמו אדם שלא אוכל כמה ימים שמתקיים מחטיף כזה או אחר ויכול להחזיק מעמד יותר ימים. לעומת זאת, מניעת שינה מוחלטת לתקופה ארוכה גורמת לסכנת חיים. במחקר בבעלי חיים, חולדות שנמנעה מהם שינה מתו לאחר אחד עשר יום.


הצורך לישון משותף (בדרגות שונות של עומק השינה) אצל כל בעלי החיים. ציפורים הנודדות מאירופה לאפריקה נמצאות באוויר חודשים שלמים, וישנות תוך כדי מעופן. אלבטרוסים הציפורים הענקיות, נמצאות באויר כשלוש שנים בלי לנחות, וגם הם ישנים במעופן. ולמרות שיהיו כאלה שיגידו שזה כיף לישון, עדיין צריך להסביר למה אנו חייבים לישון.

בין הגמא לדלתא 
ישנם בגוף האדם כמה שעונים ביולוגיים. אחד אחראי על שינה וערות, ישנו מעגל שלם של שינה וערות, אם לא מפריעים לו ע"י שעון חיצוני כמו אור יום, או שעונים מכניים, הוא נמשך 25 שעות. ישנו שעון של חום הגוף, מעגל שלם שבו חום הגוף עולה בשעות הערב וצונח בבקר (כמעט בשתי מעלות) ונמשך 23 שעות, וישנו שעון פנימי האחראי על תיאבון ואכילה.

שעון השינה והערות אינו קו ישר העולה ויורד בהדרגה בין שינה וערות, אלא עשוי מרווחים של שעה וחצי (90 דקות). בכל תשעים דקות ישנו מיני תהליך של ערות, שינה, חלימה ושוב ערות. בשעות הלילה כשהולכים לישון המרווח של תשעים הדקות הינו הרבה יותר דרמטי ומורגש. בשעות הערות, תקופת החלימה מתבטאת בחוסר ריכוז ובחלומות בהקיץ. לכן בלילה כדי להרדם אנו צריכים לשכב בנחת במיטה ולהמתין לכניסתנו לתוך שלב השינה במיני תהליך בן תשעים הדקות.

כשהאדם הולך לישון, כאמור, מחזור התשעים דקות מורגש ודרמטי יותר. תהליך השינה הוא כזה:

1. מרגע עצימת העיניים ואף קצת קודם, המוח מתחיל להאט את קצב הפעילות. גלי המוח איטיים (גלי גמא) עד איטיים מאד (גלי דלתא). ישנה האטה של כל המערכת.

2. כשמעירים אדם כשגלי המוח שלו מגיעים לשלב הזה, ברוב המקרים, הוא לא ידווח על חלום.

3. אחרי כשעה, מתחיל המוח להתעורר וגלי המוח מתגברים בתדירותם, מגלי דלתא לגלי גמא ואז מגיעים לגלי ביתא.

4. גלי ביתא הינם גלים נורמליים לחלוטין המצביעים על מוח עירני לחלוטין (גלי אלפא הינם גלים כשהאדם נינוח ורגוע).

5. כשמעירים אדם כשגלי המוח שלו מגיעים לשלב הזה, ברוב המקרים, הוא ידווח שחלם חלום.

6. תופעה מעניינת וחשובה שנתגלתה היא שבעת השלב הזה, גלגל העיניים, מתחת לעפעפיים העצומות, נע במהירות (Repid Eyes Movement, ובקיצור: REM).

7. גלי המוח מתחילים להאט, בהתחלה גמא אח"כ דלתא וחוזר חלילה עד היקיצה. אולם, אם בתשעים דקות הראשונות שנת REM נמשכת 5 דקות בתשעים דקות לקראת היקיצה, שנת ה-REM נמשכת כמעט כל השעה וחצי על חשבון ירידה בשלב גלי דלתא ואח"כ גמא.

יעקב ברמץ - פסיכולוג מומחה


חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר ל
מרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010