האם חלומות יכולים לסייע לנו להישאר בריאים?

מאת: יוסי כהן

האם חלומות יכולים לסייע לנו להישאר בריאים?

אחת השאלות הרווחות בקרב העוסקים בנושא החלומות היא: האם עצם החלימה עצמה יכולה לסייע לנו להישאר בריאים?

למרות שישנם מספר דעות בעניין זה, רוב המומחים סבורים (בהתחשב בניסיון מקצועי ואישי), כי לחלומות יש תפקיד חשוב ביותר בסיוע לגוף לשמור על בריאותנו. זאת כמובן אם נבין שהבריאות איננה רק עניין פיזי, אלא גם רגשי, פסיכולוגי ורוחני.

חשבו על החלומות כשפה זרה, עם חוקי דקדוק ותרגום. המפתח להבנה של החלומות הוא בהערכת חוקי הדקדוק והפרשנות של הסמלים המסויימים שמופיעים לנו בחלומות.

המשמעות של סמל מסויים בחלום יכולה להיות מושפעת בעיקר מהניסיון האישי שלנו. יכולה להיות לסמל גם יותר ממשמעות אחת אוניברסלית מוחלטת, כפי שקרל יונג ביטא במונח "ארכיטייפ" (אבטיפוס). יונג גם הצביע על כך שהחלומות שלנו מספרים לנו משהו שאיננו מודעים לו, כולל דברים שליליים, חיוביים או מעלות שלא שמנו לב כלפי עצמנו.

הרשו לי לחלוק איתכם דוגמא אישית: לפני מספר שנים חלמתי ששהיתי בבית מלון. במלון שהה קצין נאצי אשר הטמין פח וכלא ילדים תוך שימוש בתעלולים וערמומיות. ניגשתי אל הקצין והצלחתי לגרש אותו. למרות שגירשתי אותו, בירכתי אותו לשלום. התעוררתי מהחלום מרגיש חשוב מאוד ומרוצה מאוד מהפגנת האומץ שלי. מאוחר יותר באותו היום, תוך התחשבות בדברי יונג לגבי חשיבות הסמלים בחלום, הבנתי ש"גם לי יש את אותה התנהגות לעתים כמו אותו קצין נאצי!", לא ממש הרגשה טובה, נכון? הגעתי להבנה שהנאצי מסמל משהו שאנו קוראים לו "הצל", הצד שבאישיות שלנו שאנו מנסים להתעלם ממנו ואשר גורם לנו לביצוע מעשים רעים.

נכון, זה מביך להודות שבכל אחד מאיתנו חבוי צד אפל, דיקטטורי ומניפולטיבי. למרות זאת, ההתעלמות מהצד הזה שבאישיות שלנו הופך את העסק למסוכן הרבה יותר. הייתי צריך למצוא את הנאצי בחלום על מנת למצוא את הצד האפל שבאישיות שלי וכפי שהחלום הסתיים, גם להשלים עם הצד הזה ולברך אותו לשלום. האם החלום ריפא חלק מסויים בי? כנראה שכן, כי הוא לימד אותי להבין ולהתעמת עם הצד האפל ולא להתעלם ממנו.

האם חלומות יכולים גם לעזור לנו בשיפור המצב הבריאותי? חוקרת החלומות מורין פוטס כותבת בספרה, The Three-edged Sword, על חלום שהיה לה בזמן שהחלימה ממחלת הזאבת. החלום היה אודותיה מבצעת סקי לצד זאבים שרצים עמה באחד היערות הסמוכים לאתר הסקי. רק אחרי שהבינה כי המילה הלטינית עבור זאב היא lupus (כמו שם המחלה עצמה – זאבת), הבינה מורין כי אסור לה להתעלם מהעובדה שהזאבת עדיין חלק ממנה וכי טרם החלימה ממנה לחלוטין.

ההמלצה שלנו: למדו את החלומות שלכם, כתבו יומן חלומות. קראו ספרים בנושא אך התעלמו מספרים אשר מפענחים חלומות באופן כללי, מכיוון שאז תהיו עיוורים לסמלים בחלום אשר ייחודיים רק לכם. אם תעשו זאת, תוכלו למצוא מכרה של זהב בתוך המרחב העצום של האישיות הפנימית שלכם. 

חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? אתם מוזמנים להתקשר
למרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010



למאמרים נוספים:
מסרים בחלומות המנבאים מחלות

החלום הוא לחם האדם

החלום ככלי אבחון ויעוץ

כל מה שרצית לדעת על חלומות