יומן החלומות / חלומות תהליכיים

מאת: רונית נשר

יומן החלומות / חלומות תהליכיים

 

כשהייתי ילדה בת עשר, קראתי בעיתון "הארץ שלנו" כתבה בנושא חלומות. בכתבה הובאה הצעה שריתקה אותי ושלהבה את דמיוני: לקנות מחברת, לקשט אותה יפה ולהפוך אותה ליומן חלומות. ביומן זה מומלץ לרשום בכל בוקר את החלומות. מיד קניתי מחברת, במחשבה למלא אותה בחלומות, וכשאהיה "זקנה" בת עשרים, אוכל להראות את החלומות לילדיי. ההתלהבות החזיקה מעמד שלושה ימים, ואז זנחתי את היומן.

לאחר שנים חזרתי ליומן החלומות, וכיום אני ממלאת מחברות על גבי מחברות בחלומותיי. עבודה עם חלום אחד ספציפי היא מעניינת, אך עבודה עם חלומות רבים לאורך תקופה היא מרתקת.
מעקב אחר חלומותינו לאורך זמן עשוי לשקף לנו תהליכים פנימיים שאנו עוברים, לבחון איזה תהליך אנו עושים דרך השתנות דמותנו בחלום, הסימבולים שחוזרים שוב ושוב בניואנסים שונים ואף מתחלפים במשך הזמן, תגובותינו המשתנות. בדרך זו אנו יכולים "לגלות" תהליך שאנו עוברים כעת אך עדיין לא מודעים לקיומו, להבין אותו, ואף להמשיך בו בצורה מודעת ויותר יעילה.

חלום תהליכי
באחת הסדנאות סיפר שמעון בן 34, שגם הוא מנהל יומן חלומות כבר מספר שנים, ואף שיתף אותנו ב
סדרת חלומות שליוותה אותו זמן רב: "בחלומותיי אני נמצא בבית-ספר, כולם לומדים לקראת מבחן בגרות, ורק אני לא מצליח להביא את עצמי לכדי לימוד, אני מסתובב במסדרונות ביה"ס ומתבטל, ומרגיש אשם בשל כך.
בחלום אחר אני יושב בכיתה, דקה לפני בחינת בגרות בהיסטוריה. אני בלחץ נוראי, מזיע, כי בכלל לא למדתי את החומר. אני מביט לצדדים אולי מישהו מהחבר'ה יעזור לי, אבל הם נראים מאד שקועים בעצמם. מחלומות אלה התעוררתי בתחושת דיכאון, שמשהו אצלי לא בסדר. החלום הזה חזר על עצמו, הבחינה לפעמים בהיסטוריה, לפעמים בספרות.
כעבור שנה וקצת חלמתי שאני נמצא שוב בבית-ספר לפני בחינת בגרות. הפעם אני מבולבל. אני יודע שאני תלמיד תיכון ומצד שני אני זוכר שבעצם הייתי כבר בצבא ויש לי גם משפחה.
כעבור עוד חצי שנה חלמתי חלום נוסף. שוב אני בבית-ספר לפני בחינת בגרות חשובה, אך הפעם אני אומר לעצמי בחלום - רגע, אני כבר בן 33, מה אני צריך את הבגרות הזאת? הרי יש לי בית, משפחה וקריירה! אמנם כולם יושבים ולומדים ונבחנים, אבל אני לא חייב. ואני יוצא מהכיתה. הפעם התעוררתי מהחלום בתחושה של סיפוק ושלווה".

זוהי דוגמא נהדרת לחלום תהליכי, חלום שמעיד על שינוי פנימי. בעבר חיפש שמעון אישור חיצוני (סימבול של תעודת בגרות הנותנת אישור שהוא "בוגר" ו"עבר את המבחן"), הוא מרגיש אשם שהוא לא הולך בדרך ש"כולם הולכים בה". ואילו כיום שמעון מבין שחייו הם שלו, והוא יכול להתקדם בהם מבלי להזדקק לאף גורם שיאשר זאת בשבילו, ומבלי להשוות את מעשיו או דרכו עם אלו של אחרים. דרך יומן החלומות התאפשר לשמעון לעקוב אחר התהליך ולראות את השינוי.

"קונטרול" על החיים
דוגמא נוספת לחלום תהליכי סיפרה לי חברה שעבדה כקריינית חדשות בטלוויזיה: "במשך חצי שנה חזר על עצמו החלום. אני נמצאת באולפן, יש עוד חמש שניות לעלייה לשידור. לפתע אני מבחינה שהאוזניה שלי לא פועלת, אני לא שומעת את ההוראות, ולא יודעת איזה מרואיין להכניס, ואיזה אייטם בא אחר-כך... אני מסתכלת לעבר עמדת הבקרה אך רואה שהיא חשוכה, כך שאני לא רואה אותם. אני בלחץ, וכך מתעוררת עם תחושת פחד."

היא נתנה לחלום כותרת ביומן החלומות: "איפה הקונטרול?". היא ציינה שבעבודתה היא מרגישה שאין לה מספיק ביטוי יצירתי, לעיתים היא מרגישה כמו בובה בחלון ראווה שמקריינת משפטים כתובים מראש. היא היתה רוצה לתת ביטוי גם לקול הייחודי שלה, לדעותיה וליצירתיות שלה.

השינוי התהליכי התבטא בחלום הבא: "שוב אותה סיטואציה מוכרת. אני באולפן, רגע לפני השידור. האוזניה לא פועלת ובחדר הבקרה (הקונטרול) יש חושך ואני לא רואה אף אחד. רק שהפעם במקום להילחץ אני אומרת לעצמי - 'The hell with the control' (לעזאזל עם הבקרה) - והתחלתי להכניס מרואיין פה, מרואיין שם, בלי שום סדר, קרנבל אחד גדול. מאד נהניתי וחשבתי לעצמי - או שיהיה לזה את הרייטינג הכי גבוה, או שמפטרים אותי ברגע זה".

הפעם הכותרת שנתנה לחלום זה ביומן החלומות היתה - "לשחרר את הקונטרול".
עמדת הבקרה מסמלת את הצורך בשליטה (קונטרול משמעותו גם שליטה) בחייה האישיים ולא רק בעבודתה. כשדיברנו על התחושה בחלום, היא סיפרה שאת הפחד החליפה תחושה של חגיגה ויצירתיות. חברתי בחרה לשחרר את ה"קונטרול", להסכים לתת מקום לספונטניות בחייה, ובכך לתת דרור ליצירתיות, שלא תמיד מצליחה לבוא לידי ביטוי כשהכל מתוכנן מהתחלה ועד הסוף.
מעניין לציין כי לאחר החלום הזה, השינוי התבטא גם בעבודה - בנוסף להגשת החדשות היא החלה לראיין אנשים, לסקר תחומים נוספים והרגישה שהיא מביאה יותר יצירתיות וביטוי אישי לעבודתה.

לסיום, אני מזמינה כל מי שאוהב לעבוד עם חלומות, לנהל יומן-חלומות, ולעקוב אחר התהליכים והשינויים המתרחשים בעולמו הפנימי.


רונית נשר היא פסיכותרפיסטית, מרצה ומנחת קבוצות

חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר ל
מרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010,



למאמרים נוספים:

מסרים בחלומות

טיפים לפירוש ולפענוח חלומות

חלומות אירוטיים

סמלים מוזרים בחלום