ניפוץ מיתוסים על חלומות

מאת: אלעד כהן | צילום: sxc.hu

ניפוץ מיתוסים על חלומות

ישנם מיתוסים נפוצים הרווחים בנוגע לפירושי חלומות. למשל, מקובל לחשוב שחלום על נחשים מבשר התעשרות, ואילו חלום על שיניים נופלות מבשר מותו של מישהו קרוב. האמנם? אתם מוזמנים לקרוא את הכתבה שלהלן ולנפץ לעצמכם כמה מיתוסים על פירוש חלומות.

לאחר שחקרתי מילונים לפירוש חלומות, ופירשתי בעצמי מעל לאלף חלומות, החלטתי ש.... הגיע הזמן להפריך כמה מיתוסים בנוגע לפירוש חלומות.
כך, מקובל לחשוב שאם חלמת על נחשים זה אומר שתהיה לך פרנסה בשפע. האמנם?
אם חלמת על שיניים שנפלו לך זה סימן שמישהו קרוב אליך עומד למות?
חלמת שחבר קרוב מת – האם זה אומר שכדאי לבדוק את מצב הבריאות שלו?
ואם חלמת על בגידה – זה אומר שלמחרת בבוקר כדאי לרוץ לבלש פרטי ולהתחיל לרשת את הבית במצלמות ולעקוב אחר בן הזוג?
הבה ננפץ כאן כמה מיתוסים על פירושים של חלומות נפוצים.

חלומות על נחשים
מיתוסים רבים נבנו סביב חלומות על נחשים, חלקם מקורם עוד בימי הביניים. הבה נבחן את השאלה: האמנם בהכרח נחש שמופיע בחלום הינו סמל לפרנסה?

על פי הפירוש הנפוץ, הנחש מסמל פרנסה. פירוש זה נעוץ בייחודיותו של הנחש: לעומת חיות אחרות, הנחש אינו צריך לרדוף אחרי הטרף שלו. הטרף של הנחש נמצא על הקרקע, ובשונה מבעלי חיים אחרים, הוא אינו צריך להתאמץ מדי כדי למצוא טרף. לכן, מקובל לטעון כי מי שחלם על נחש, הרי כמו הנחש, גם מה שנחוץ לו מבחינה קיומית, כלומר פרנסה, נמצא כבר לידו ותהיה לו בשפע.

פרשנות זו נכונה, אולם איננה מציגה את התמונה המדויקת והמלאה, ותיתכנה פרשנויות נוספות לחלום. כפי שאנו מכירים מסיפור גן עדן בספר בראשית, הנחש מזוהה מאד עם הערמומיות והפיתוי – הנחש הוא שפיתה את האישה לנגוס מהפרי האסור.
כמו כן, הנחש מתקשר לנו גם עם בריאות, מזור ורפואה למחלה: זאת החל מימי המיתולוגיה היוונית בהם נהגו לעטר בנחש את מקלו של אסקלפיוס שהיה אליל מרפא, וכלה בימינו אנו שהנחש מעטר את סמל ההסתדרות הרפואית בישראל.

חלמת על שיניים נופלות?
מדוע חלום על שיניים נופלות מפורש בדרך כלל כחלום המבשר מותו של מישהו קרוב או אף של החולם עצמו?

שן הינה עצם, קרי חלק מהשלד, ומשכך היא מחזיקה את הגוף ומהווה בסיס יציב וחיוני לקיומו של הגוף. על כן, כאשר שן נופלת בחלום, נוהגים לפרשו כאילו יציבות האדם החולם ובריאותו אינן תקינות.
אבל מכאן ועד לפירוש של מוות של אחד מקרובינו – הדרך מאד ארוכה ולא בהכרח נכונה. בעת פרשנותו של חלום כזה, מומלץ לבחון את מהותו של החלום בכללותו, מבלי לנתק אותו מהקונטקסט שלו ומאישיותו של החולם, ומבלי להזדרז ולהגיע למסקנות נמהרות.

בן זוגך בגד בך בחלום?
גם אם חלמת שבן זוגך בגד בך – אל חשש. אין צורך להזדרז ולהתחיל לרוץ לעורכי דין ולרבנות.

אמנם, נכון הוא שלעיתים קרובות, עקב אי סיפוק מצד בן הזוג, אנו נוטים לחלום חלומות על בגידה וכדומה, אולם ברוב המקרים דווקא חלום על בגידה מסמל יחסים מאד טובים וקרובים. דווקא בגלל שהיחסים טובים אנו חוששים שמשהו ייהרס ולכן חולמים על בגידה.
זיגמונד פרויד אמר: "החלום הוא התשובה לכל התסביכים המודחקים בנפש האדם...". כל הפחדים מופיעים בחלומות. העובדה שאנחנו חולמים על בגידה היא פחד שמתגלה על כך שהיחסים ייהרסו דווקא בגלל שהם מצויינים באותה עת.

לסיכום
כל חלום הוא אינדיבידואלי לחולם בלבד, ואם רוצים לפרש אותו לעומק, לא תמיד מספיק להשתמש במילון חלומות, אלא כשניגשים לפרש אותו חשוב להתיחס גם לקונטקסט הכללי ולאישיותו של החולם.

למשל, ברור שאם רופא שיניים יחלום על עקירת שן הפירוש יהיה שונה מאשר כאשר עקירת השן תופיע בחלומו של ילד קטן. גם חלום על בגידה יפורש אחרת כאשר יחווה אותו פסיכולוג המתמחה בייעוץ זוגי לעומת אם יופיע אצל כלה ערב כלולותיה. גם לחלום על נחש נתייחס באופן שונה כאשר יופיע אצל עובד בגן חיות או וטרינר, מאשר כשיופיע בשנתו של ילד שראה נחש בטיול.
כפי שראינו, כל סמל בחלום שונה קצת בין אדם אחד לרעהו, ולכן מומלץ לא ללכת שבי אחר המיתוסים הקיימים בחלומות, אלא לנסות להבין הגיונית לפי אישיות החלום על מה החלום מרמז. כמובן שמילוני פירושי החלומות הקיימים יכולים לסייע במתן אינדיקציה לפירושו של החלום, אך במידה ואנחנו רוצים לרדת עמוק יותר לשורשו של פירושו של החלום, כדאי בנוסף גם להתייעץ על כך עם מומחה בתחום.

מעבר לכך - לא כל חלום הוא חלום אמת, ולעתים אנחנו חולמים חלומות שווא. על כך הנכם מוזמנים לקרוא בהרחבה על חלומות שקר.

 

חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר למרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010


אלעד כהן – מתקשר ופותר חלומות.