מעליות בחלום - מה זה אומר?

מאת: רונית נשר

מעליות בחלום - מה זה אומר?


אשה בת 48 כתבה למדור על חלום שחלמה. כשסיפרה למחרת על חלומה לשתי בנותיה, התברר כי גם הן חלמו חלום דומה באותו שבוע. היא מבקשת לדעת את פירוש החלום וגם לדעת איך יתכן שכולן חלמו חלום דומה.

וזהו ה
חלום: החולמת נמצאת במעלית, בשלב כלשהו המעלית נתקעת. היא מנסה לקרוא לעזרה אך אין מי ששומע, הצעקה אינה נשמעת.

אין לי מספיק נתונים כדי
לפרש את החלום, אך מכיוון שזהו חלום קלאסי, ומכיוון שיש כאן סוגייה מעניינת של "חלימה משותפת", החלטתי להתייחס בכל זאת.

מעלית - חלום קלאסי
חלום המעלית שנתקעת נחשב לחלום קלאסי שרבים חולמים בוואריאציות שונות. לכן אין פלא שגם בנותיה של החולמת חלמו אותו חלום פחות או יותר באותו זמן, במיוחד אם הן מעורבות זו בחיי זו וחוות חוויות משותפות. ישנם מקרים רבים בהם אנשים קרובים (בני-זוג, הורים וילדים, חברים) חולמים חלומות דומים באותו פרק זמן. בדרך כלל מדובר בסוגיות משותפות שמעסיקות את החולמים, ובמקרים כאלה אני ממליצה על עבודה משותפת של כל ה
חולמים עם החלומות.

מעלית מסמלת מעבר מהיר ממקום למקום, היא חוסכת את הדרך. לעיתים היא מסמלת מעבר או שינוי מהירים מידי וקשים לעיכול בתחום מסוים בחיי החולם, או תחושה שדברים רבים מתרחשים בבת-אחת.

מעלית שנתקעת מסמלת תקיעות בחיים או בתחום מסוים, כגון: הרגשת תקיעות בעבודה, במערכת יחסים, מצב כלכלי תקוע וכו'.

מעלית שיורדת מתחת לפני הקרקע למקלט או מחסן, מתארת גישה ישירה לתת-המודע או למחסן הרגשות שלנו. בכל מקרה אני ממליצה לנסות לדמיין שאתם יוצאים מהמעלית, ולראות לאן הגעתם, מה יש סביבכם. כמובן, קודם כל כדאי לבדוק האם המעלית יכולה להתפרש כפשוטה. עבור ילד, למשל, שגר בבניין גבוה ומפחד במציאות לעלות ולרדת לבד במעלית - חלום של תקיעות ישקף את פחדי היום-יום של אותו ילד.

השאלה שנשאלת במקרה שלנו היא היכן בחייה מרגישה החולמת תקועה, ומה דורש שינוי משמעותי בחייה כרגע.
מעניין גם לדעת באיזה בניין נמצאת המעלית (בבית המגורים הפרטי או בעבודה, אולי במשרד ממשלתי או בחו"ל), ולאן פניה מועדות.

לשאול דמויות בחלום
לדוגמא: לפני כחודש חלם עמיר שהוא נמצא במעלית קטנה וצפופה בבניין גבוה מאד, שנתקעה באחת הקומות. כשחזר לחלום, בהנחייתי, ביקשתי ממנו לזהות היכן נמצאת המעלית. "אין לי מושג. זה לא נראה כמו בארץ. האנשים מסביבי נראים מעונבים ודוברי אנגלית".

"האם תוכל לשאול אחד מהם, היכן אתה נמצא? הרי זהו חלומך ואתה יכול להשתמש בדמיון כדי לקבל הבהרות ומידע נוסף".

עמיר היסס ולאחר מכן ענה בהחלטיות: "זוהי המעלית במגדלי התאומים בארה"ב. כנראה לפני שהם קרסו... מה אני עושה שם בכלל? בפעם האחרונה הייתי שם לפני 11 שנים! רגע, אני יכול לשאול את דמותי בחלום מה אני עושה שם?", "בוודאי!" - עניתי. לאחר מספר דקות וכמה אסוציאציות התברר ההקשר, חברתו עובדת במגדלי התאומים ברמת-גן, בחברה ידועה. לאחרונה שוחחו על הרגשת התקיעות שלה בתפקידה הנוכחי ועל רצונה בקידום. היא ציינה שהחברה נמצאת בקשיים, ולכן נראה לה שזה לא הזמן המתאים לבקש קידום, בזמן שהחברה עלולה להתמוטט.

אינדיקציה נוספת ניתן לקבל על פי מספר הקומה בה נתקעה המעלית בחלום. אנו מקשרים את התקיעות לצ'קרות (מרכזי אנרגיה בגופנו) ולסוגיות הקשורות לצ'קרות. לדוגמא: מעלית התקועה בקומה ראשונה יתכן ומפנה את תשומת לבנו לצ'קרה הראשונה שלנו, הקשורה לסוגיות של בטחון, הישרדות וקיום, וכן לשנים הראשונות של חיינו. האם הרגשנו מספיק מוגנים ובטוחים? האם הורינו ידעו למלא את צרכינו?

כמובן שאם החולמת גרה בקומה הראשונה, או אם היא מזהה קשר למציאות היום-יומית, המשמעות יכולה להיות שונה.

במקרים אחרים חלומות על מעלית יכולים לדמות תחושה של עלייה וירידה בין מימדים אנרגטיים. אז בדר"כ יש תחושה של נסיעה מאד מהירה במעלית, שלעיתים יוצאת מהבניין ואינה נעצרת.

סיכום
אני ממליצה לחולמות (האם ובנותיה) להיפגש לעבודה משותפת על חלומן, לספר שוב את החלום, ואז בעזרת הדמיון, לנסות לברר יותר פרטים (כמו בחלום של עמיר): באיזה בנין נמצאת המעלית? באיזו קומה נתקעה? האם אתן לבד או שיש אנשים נוספים? מה התחושה או הרגש שעולים? מי יכול לעזור לכן לצאת מהתקיעות? ועוד. אל תגידו - "אני לא יודעת", השתמשו בדמיון!

בתהליך זה יש להרפות את הגוף ולנשום נשימות עמוקות. אין צורך לזמן מחשבות בכוח. בדרך כלל המחשבה הראשונה שעולה (זכרון, תמונה, אסוציאציה) תוביל אותנו ל
הסבר החלום.


חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר ל
מרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010


למאמרים נוספים:
חלומות סדרתיים
החלום - מציאות או דמיון?
חשיבותם של החלומות ומחזור השינה
אלמנט מזג האוויר בחלומות

רונית נשר, פסיכותרפיסטית, מרצה ומנחת קבוצות