החלום הוא לחם האדם

מאת: דר. רפאל רוזנר

החלום הוא לחם האדם

חלומות עוטפים את חיינו. כשאנו ערים, אנו חולמים את חלום החיים או חולמים בהקיץ. אנו חולמים בעת השינה. חלום החיים מלווה אותנו עד צאת הנשמה, הוא כמובן משתנה עם השתלשלות החיים. חלומו של תינוק יהיה על היניקה ועל החלב המתוק של אמו, כשגדל, הוא חולם על מציאת בת זוג, משפחה וקריירה. כשכוחותיו נעלמים, הוא חולם על המרק שיעניק לו את העונג האחרון שנשאר לו, וכשאינו חולם הוא מת. האדם חולם בהקיץ. במערבולת החיים, האדם מתכווץ בתוך עצמו, שוכח את מה שקורה סביבו ומגלגל את הסרט הפנימי המנתק אותו מהמציאות. בלילה, האדם מבלה שעות רבות בין חלומות פז לחלומות בלהות. כנראה שהחלום הכרחי לקיומנו. למרות החשיבות של כל סוגי החלומות נעסוק כאן רק בחלומות הלילה כשהאדם יושן ומנוקת לגמרי מהמציאות המודעת.
 
חשיבות החלום
פתגם תלמודי אומר שחלום שלא פוענח הוא כמו מכתב שלא נפתח ולא נקרא. האדם מפספס בקלות את חלומותיו. הוא
מתעורר בבוקר לאחר שחלם, מיד נכנס לקצב היום, מצחצח את שיניו והחלום נשכח כאילו לא היה. רק חלומות נדירים נותרים חרותים בזיכרון. החלום הוא מסר שיכול להתפרש כשלילי לחלוטין, אשליה שמטעה, או כתופעה ללא שום חשיבות שלא מוסיפה לחיינו, או להיפך כמסר פנימי, רציני מאוד, או כגילוי רוחני ואפילו עלאי. על פי הגישה הסמיואנליטית החלום חשוב כי הוא משמש כמין מפתח להבנת האדם. כל חלום הוא חשוב, אפילו אם הוא נראה כטריוויאלי ביותר.

להיפך, חלום פשטני נושא בתוכו דברים עמוקים, למשל אדם חולם שהוא שותה יין בלילה, יתכן שחש צמאון בעת השינה מה שבודאי יכול להיות גורם לסוג זה של חלום. הסבר זה לא מספק כי קיימים בו רבדים נוספים ושאלות רבות עולות מחלומו: למה דווקא שתה יין ולא משקה אחר? מהו הכלי שדרכו שתה? האם היין היה בתוך בקבוק? האם שתה בתוך ביתו, לבד או עם אנשים אחרים? ביום או בלילה? האם הוא נהנה? מה היה הצבע של היין? ועוד. כל הפריטים האלה חשובים כי הם סמלים, הם בעלי משמעות, הם עוזרים לגלות את מארגי הסמלים שנמצאים מאחורי החלום ומהווים מידע המביא תובנות ויוצר תהליכים בעומקו של האדם.
 
המחקר והחלום
מהו בעצם
חלום מבחינה מדעית? המדענים עדיין לא יודעים בדיוק למה אנו חולמים ומה תפקידו של החלום. קיימים רעיונות רבים לגביו ומשמעותו. עבור הפסיכואנליזה, החלום מהווה צוהר אל תת-המודע החושף תכנים שנדחקו. עבור זיגמונד פרויד, החלום משחרר תשוקות אסורות, מסייע לפרוץ חוקים ומכין את האדם לעמוד מול מצבים מפחידים. החלום בא לעזור להבין את את החיים הנפשיים שלנו.

עבור נירולוגים מסוימים, הדימויים של החלום נובעים מאימפולסים עצביים המשחררים את המוליך העצבי אצטילכולין (acetylcholine). המוח הישן מנסה לעשות באמצעות החלום את מה שהוא עושה בזמן הערות: לתת משמעות לאיתותים חזותיים לא מובנים. לפי גישה זאת אין שום מסר פסיכולוגי בחלום.

תיאוריה אחרת רואה בחלום ככלי המאפשר לנקות על ידי פעילות נירונית, את עודפי המידע שנקלטו בזמן הערות ובעיקר המחשבות האובססיביות. אם כך יהיה מובן להבין למה קשה כל כך לזכור את החלום שמטרתו לסלק מידע לא רצוי.

תיאוריה מודרנית יותר טוענת שהחלום לא שייך לממד השינה אלא לערות. החלום מתגבש כשהאדם מתעורר אפילו לחצי שניה. לפי הטענה הזאת אדם שישן טוב יכול להתעורר עשר פעמים בלילה לזמן קצר ביותר, ודווקא בזמן הזה נוצר החלום. בנוסף לזה קיימות עוד רעיונות רבים לגבי החלום. המגוון הרב של תיאוריות מעיד על המבוכה של החוקרים שאינם מבינים את תופעת החלום עד סופה.
 
החלום והסמיואנליזה

עבור היועץ הסמיואנליטי, החלום הוא המערב הפרוע של הסמל. הוא מבטא מה שהכי אנוכי באדם. ניתן באמצעות החלום לזהות ולפענח סמלים פנימיים המתקשים להיחשף בממד המודע על ידי שיחת ייעוץ רגילה. החלום נמצא בתפר בין הגוף שלנו (פעילות נירונית ופיזיולוגית) ובין הנפש המודעת והלא מודעת. הוא מעבד חומרים משולבים באספקלריה של הלא מודע. החלום הוא מסר בעל משמעות הוליסטית עבור הסמיואנליזה. לכן הגיון החלום שונה מההגיון של המציאות. בחלום ניתן לעשות דברים לא מציאותיים, לראות נופים, חפצים ויצורים שאינם קיימים.

כל הדימוים האלה הם פרי עיבודו של הלא מודע שמשתמש בחומרים ותכנים שנתפסו במציאות, מערב תחושות ורגשות מודחקים של יומיום ושל העבר ומצרף פרטים הבאים מהמולד. הסמל הנוצר במצב החלימה, צובר בתוכו נתונים מוסתרים בגופו ונפשו (מודע ולא מודע) של האדם. הסמל שבחלום הוא מין תרכיז המשקף את פנימיותו. לא פלא שנבין טוב יותר את התנהגותו של האדם כלפי עצמו וכלפי האחרים באמצעות היזיהוי והפענוח של סמלים אלה.

החלום הוא לחם (המילים "חלֹם" ו"לחם" מורכבות מאותן אותיות), סוג של מזון לא מוחשי המאזן את האדם. אין חלום רע, גם סיוט תורם לנו, הוא בא לנענע אותנו כי הוא משאיר רושם עז בזמן הערות. המילה האנגלית לחלום "DREAM" באה משפות קלטיות עתיקות ומשמעותה אשליה, פנטזיה.

החלום הוא אשליה או פנטזיה רק ממבט חיצונית, הוא נושא תכנים חשובים ביותר לקיומנו. החלום לא משפיע רק על החולם אלא גם על הסובב אותו. אם אדם יספר את חלומו לקרובים לו, הם יגיבו. קיים תרגיל הממליץ לספר חלום לקבוצה, והמשתתפים מגיבים. כל הנוכחים מפיקים תועלת מחלומו של האחר, הוא גורם ליצירת תובנות. החלום מביא חומרים השייכים לכל האנושות. חוקר הנפש והסמל קארל גוסטב יונג טען שהחלום שייך לתכנים של הלא מודע קולקטיבי. החלום הוא אנרגיה שיכולה לשנות את תפיסת עולמנו ואת התנהגותנו אם אנו מוכנים לעסוק בו, וכן, החלום יכול לתרום לבריאותנו.
 

הייעוץ הסמיואנליטי והחלום

היועץ הסמיואנליטי תופס את החלום ככלי עזר חיוני בין הרבה כלים אחרים. החלום תורם לצלילה בפנימיותו של המוביל שדרכו יבחון את עצמו. אדם השואף לשפר את חייו, או סובל בגופו ממחלה, או מתמודד עם דיכאון או חרדה, או נאבק בכל תופעה אחרת, יכול להעזר בחלומותיו.

קיימים בתכני החלום מפתחות להטבה בחייו. אסור לחולם לפרש את חלומו לפי הרצף הפשטני של החלום. באינטראקציה סמיואנליטית, התכנים של החלום יעברו מההגיון של הלא מודע להמודע, כלומר היועץ והמוביל ביחד, יזהו את הסמלים שבחלום ויפענחו את הצופן שבו. זיהוי סמלי החלום יביא את המוביל (החולם) למארגים של סמלים אחרים שלכאורה לא קשורים. זיקה זאת בין סמלים גלויים לסמלים מוסתרים, מאפשרת לחפש את המכנה המשותף בין הסמלים השונים ומביאה לתובנות שתקלנה על המצוקה. בחיבור והשוואה בין הרבדים השונים של הסמלים, שכבות השייכות לקוד אישי סמלי יחשפו. לעיתים החלום יעזור לאדם לזרז את התהליך של השיפור.

באינטראקציה, החולם יספר את חלומו או את חלומותיו לפי טכניקות שונות שמביאות לגילוי של פרטים רבים שנעלמים. לפרטים הנדחקים חשיבות גדולה להבנת התהליכים הפנימיים המכוונים את האדם. בייעוץ מפרקים את סיפור החלום למארגים או לסמלים בודדים ועוסקים בדקונסטרוקציה של רצף החלום.

כלומר אם פרט מסוים שנראה לכאורה לא משמעותי, יוצר חריגה בסיפור החלומי, מתמקדים במיוחד בסמליות של הנתון הזה כדי לחשוף מה מסתתר בתוכו. היכולת לזהות את הסמלים שבחלום ולפענחם תגרום לשינויים חיוביים בכל הקשור למצוקה או למחלה.

רוצים להתייעץ עם מומחה לפירוש חלומות בנוגע לחלום שחלמתם?
הנכם מוזמנים להתקשר למרכז המומחים של ישראל בטלפון
072-3401010
, 
.

ד"ר רפאל רוזנר, מנהל מרכז "סמלים" ללימודי סמיואנליזה