מהם סיוטים?

מאת: אורית, צוות Dreams

מהם סיוטים?


סיוטים יכולים להתעורר בקרב ילדים ומבוגרים. במקרים מסוימים אותה סצינה מתרחשת פעם אחר פעם ולא מרפה מהחולם ונותנת לו מרגוע. סיוטים יכולים ללוות למשך תקופה ארוכה את החולם, ולהשפיע על הילד בכל תקופת ילדותו.

הם מהווים חלק בלתי נפרד מהתמודדות שלנו עם השינויים המתרחשים בחיינו. גם אצל מבוגרים הסיוטים יכולים להיות מאוד אינטנסיביים ולהפריע לשלוותם הפנימית, ובמקרים קשים יותר לגרום להם להאמין שאותו נושא ממש משתלט על חייהם.

הדבר החשוב ביותר הוא לא לזלזל או להישאר אדישים לסיוטים של ילדיך או קרוביך, מכיוון שיש כל כך הרבה חוויות כאלו בעולם שאינן ניתנות לפענוח. ישנם חוקרים הסוברים כי הסיוטים גורמים לנו לחשוב עליהם ובכך להזמין חוויות לא נעימות לחיינו עד כדי הפיכתם לממשיים.

מהם סיוטים אצל ילדים?
סיוטים הם חלומות מפחידים. רוב הילדים סובלים מסיוטים במהלך התפתחותם. לאחד מתוך כל 4 ילדים יש סיוטים יותר מפעם אחת בשבוע. רוב הסיוטים קורים בשעות השינה המאוחרות לישון (בדרך כלל בין 04:00-06:00). הילד עלול להתעורר ולבוא אליכם למיטה בליווי בכי או תחושת חרדה. בדרך כלל, הוא או היא יוכלו לספר לכם מה היה הלך החלום ומדוע זה היה מפחיד. כמו כן הוא עלול להיתקל בקשיי הירדמות חוזרים. מרגע שילדכם סובל מסיוטים בשנתו, הם יכולים ללוות אותו לאורך זמן רב.

חלומות אימה:
ישנם סיוטים המלווים את הילד בצעקות ופאניקה מוגזמת. ילדכם עלול להיות מבועת ואף להתכסות בזיעה קרה ונשימה מואצת. הוא יכול לשכב במיטה עם עיניים פקוחות, להיות מבולבל וגופו יהיה במצב קפאון כשתשאלו אותו אודות החלום. בדר"כ אחרי חלום מסוג זה הוא לא יזכור את תוכן החלום. סיוטים וחלומות אימה יכולים להפסיק עם זמן התבגרותו של הילד. ישנם אנשים, לרוב בעלי הדמיון הפורה, שעלולים לסבול מסיוטים גם בגילאים מאוחרים.

מה לעשות אם הינך או ילדך סובלים מסיוטים?
העצה הטובה ביותר שמומלץ לתת לאדם שסובל מסיוטים היא להשתלט על מחשבותיו, לא להיכנס לפאניקה ורצוי שלא ישקיע מחשבה יתרה בנושא. ככל שהמחשבה תגדל אודות הסיוט, הבהלה והדאגה יגדלו גם כן והחולם יסבול מתחושת אי נוחות ופחדים.

חשוב להדגיש כי סיוטים וחלומות אימה אצל ילדים אינם תוצאה של מחלה פיזית או נפשית, ברוב המקרים הם תוצאה של אירוע רגשי, לחץ פיזי ונפשי בעקבות משבר ושינוייים גדולים בחיים. אם הסיוטים נמשכים ותחושת הפוביה טרם השינה גוברת, זה עלול להפריע לתפקוד היומי, ולמצבם הבריאותי והנפשי. במצב כזה, שיחה עם רופא המשפחה יכולה להועיל מאוד.

טיפים לשינה טובה יותר עבור ילדכם:
1. כוונו לילדכם את השעון הביולוגי שלהם: מרגע שתרגילו אותם לישון בשעה מסויימת, התפקוד היומי שלהם יהיה הרבה יותר טוב. יש לדאוג לסיים את הפעילות הגופנית שלהם לפחות 3 שעות לפני השינה. קבעו שעה קבועה למקלחת וארוחת הערב. לאחר מכן שהו עם הילד/ה בחדרו/ה - משחק או סיפור כדאיים להם לפני השינה.

2. דאגו לסביבת שינה תורמת: תאורה רכה, מיטה נוחה ומצעים רכים יהפכו את חווית השינה לזורמת יותר. במידה וזה לא עוזר, ניתן להשמיע להם מוזיקה מרגיעה.

3. העניקו להם חום. אין כמו חיבוק של אמא/אבא להגדלת תחושת הבטחון והאהבה בילד/ה.

שיהיה לילה טוב!

חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר ל
מרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010

 
למאמרים נוספים:
מחקר: נשים סובלות מסיוטים יותר מגברים

מבוא לסיוטים

סיוטים - איזה מסר הם מעבירים לנו?