חלימה צלולה: שלב שני

מאת: מיכאל אלבוים

חלימה צלולה: שלב שני

מאת: מיכאל אלבוים | צילום: stock.xchng

לכתבה הראשונה בסדרת הכתבות על חלימה צלולה» 

בעידן שלנו כבר לא מספיק לומר מה לעשות. אנחנו צריכים לדעת איך זה עובד, למה זה עובד, וכמובן - מה אני צריך לעשות על מנת לגרום לזה לעבוד.

לצערנו הרב אין באפשרותנו לדעת את התשובה, כיוון והאמת של כל אחד היא האמת הסובייקטיבית שלו. אבל בתחום החלומות אנחנו יכולים לנסות ללכת לכיוון מסוים, וכשנתבונן בערפל, מנסים להושיט את הידיים קדימה ולמשש משהו שאינו אפור מטושטש, אנו נגיע לשאלה אחת מהותית שמהווה בסיס לכל מה ששייך לחלומות ושינה.

מי ישן? הגוף או הנשמה?
או בעצם "למה אנחנו ישנים?". זו שאלה טובה כי אנחנו ישנים שליש מהחיים שלנו (ואני מכיר כאלה שישנים חצי מהחיים שלהם). ובזמן היקר הזה אנחנו ישנים כדי לחלום, מפני שבחלומות, מסתבר, יש יותר מסתם סצנות שמעבירות את הלילה. ועכשיו אנחנו מגיעים לשאלה החשובה באמת.

למה אנחנו חולמים?
שתי גישות לשאלה זו - הגישה הפיזיולוגית והגישה הרוחנית. מי מהן צודקת?

הגישה הפיזיולוגית
נו, זאת שחייבת למצוא הסבר מדעי והגיוני לכל דבר. הגישה תגרוס כי החלימה (שורש ח.ל.מ = החלמה) באה במטרה שנחלים במהלך הלילה (מבחינה נפשית כמובן). החלומות מסדרים ומתייקים את כל מה שנתפס על ידי החושים או נקלט במהלך הימים האחרונים, בחלקים שונים במוח.

דמיינו חדר עם ערימת בגדים מלוכלכים. בכל פעם שהחושים שלכם קולטים משהו תוסיפו בגד מלוכלך לערימה. כמה שעות תצליחו לשרוד לפני שהחדר יתפוצץ? ובכן, החדר מתמלא ואתם מתעייפים. בשינה אתם מתיישבים לקפל בגד בגד ולהכניס את כולם לכביסה, על מנת שהחדר יתרוקן. כל בגד נראה אחרת - ולכן אנו חולמים כל מיני דברים צבעוניים. התעוררתם באמצע התהליך? ערימת הבגדים שנותרה תכביד עליכם, ותהיו עייפים למהלך היום (אולי זו הסיבה שאנחנו חולמים לפעמים על דברים שקרו לפני שבועות - הבגד לא קופל מעולם כמו שצריך, ועדיין היה זרוק באיזו פינה בחדר).

כדי להוכיח את הטענה הזו, חוקרים לקחו קבוצת חתולים ומנעו מהם לחלום במשך מספר שבועות (ראוי לציין שהניסוי נערך לפני שקמה הוועדה המאשרת מחקרים, והדבר אינו חוקי לביצוע בימינו). בכל פעם שחתול נרדם, היו החוקרים ממתינים לשנת הר.ע.מ (REM) שלו, ומעירים אותו - ובכך מונעים ממנו לחלום. כל החתולים מתו לאחר כ-27 ימים.

והנה, למדנו שוב את אותו הלקח: תנו לעצמכם לישון 8 שעות בלילה, בבקשה.

אם חשבנו כל היום על משהו שעלול לקרות ובלילה חלמנו על הסיטואציה, אנו נדע איך להתנהג במידה והיא תקרה במציאות. הפחתת מתח ולחץ הם מאפיינים ידועים של החלומות.

הגישה הרוחנית
גישת הפרחים, שלא באמת אכפת לה מה עובד או איך. העיקר שאנחנו נהנים מהחיים. יש ערפל מסביב? מצוין! בואו ניצור עוד, הרי במילא לא רואים כלום, וגם מה שכן רואים הוא בטח אשליה.

הגישה הרוחנית תטען (וסלחו לי שאני מזלזל. אבל אפילו כמיסטיקן זה נשמע לי כמו "שמאלץ חינוכי"), שאנחנו עולים בלילה למקומות גבוהים ורוחניים, ושם נטענים מאנרגיה קוסמית של אור אינסופי. אבל אולי זה נשמע כל כך דביק רק בגלל שכבר נמאס לנו לשמוע את זה.

בואו נגיד את זה בצורה יותר ברורה: במהלך היום אנחנו רחוקים מהמקום בו אנחנו נוצרנו, בו הנשמות נוצרו. בעולם החומרי הזה, הנשמה כלואה בתוך הגוף, וה"דלק" מתבזבז כל הזמן. בלילה היא רשאית לצאת ממנו ולחזור "הביתה", ל"תדלוק" מחדש.

הגישה המשלבת
המצחיק הוא שגם הגוף לא כל כך נהנה מזה. הרי מה הגוף רוצה? אוכל, סקס, כסף, סיפוק. ומה הנשמה רוצה? פילוסופיה, תרבות, מוזיקה, אמנות, רגשות.השניים שוחקים זה את זה כל עוד הם נמצאים יחד בגלל רצונות מנוגדים (...קצת כמו נשים וגברים). ואני שואל את עצמי... למה כל גישה חייבת להיות הצודקת? הרי השתיים לא סותרות זו את זו.

דמיינו צמד שחקני תיאטרון - האחד משחק עדין וזורם, והשני משחק חזק ומוגזם. הם עובדים יחד, אבל ברור שיש להם טענות אחד כלפי המשחק של האחר. בסוף יום עבודה מעייף נראה לכם שהשניים ישבו ביחד לכוס קפה? אני חושב שכל אחד ירצה לחזור הביתה למשפחה שלו, להיות קצת לבד. והבדידות הזו, הפרידה הזמנית, הגעגועים, הם אלה שמחזירים אותם לעבוד יחד בבוקר.

ואם עוד לא הבנתם את המשל, הנשמה והגוף לא מסוגלים להיות יחד כל כך הרבה זמן. הם חייבים להיפרד במהלך הלילה. הגוף מסדר את נתוני החושים והמחשבות שלו, הנשמה מתחברת לקוסמוס ונטענת, וכל אחד שמח. בבוקר, השניים נפגשים שוב, מאושרים ורעננים.אם זה לא היה ככה, כמה זמן היינו יכולים להמתין לפני שצמד השחקנים היה מחליט להתפרק?
ואיך כל זה קשור לחלומות צלולים? מה אכפת לנו?

ובכן, כדי להיכנס לתחום של מיסטיקה, צריך להיכנס לערפל (מיסט: ערפל באנגלית), ודרך מעניינת לזרוק מישהו לערפל היא לבלבל אותו קצת. תחשבו השבוע, תחשבו הלילה, מי ישן? מי חולם? הגוף או הנשמה?

כשאנחנו רואים בחלום פיל ורוד רודף אחרינו ואחרי חבר טוב, האם הפיל הורוד מגיע מסרט שראינו השבוע? האם החבר הטוב הוא מישהו שבא לטעון אותנו אנרגטית?

איך זה עובד, למה זה עובד? מה אנחנו צריכים לעשות כדי שזה יעבוד? תשאלו שאלות.

אתם לא תקבלו תשובות. אבל לפני שתוכלו לשים לב, תשקעו בערפל. ואז, החלומות פשוט יתחילו לצוץ. מפני ששאילת שאלות בלי כוונה לקבל תשובות "פותחת את הראש", וזה ימשוך צלילות.

אז לפני שנתחיל לדבר על בדיקות מציאות ודרכים יותר פרקטיות לחלימה צלולה, נסו להטביע את עצמכם בערפל.


מיכאל אלבוים הוא מיסטיקן המתמחה בחלומות, ומרצה בתחומי מיסטיקה שונים; בעיקרם פענוח חלומות, חלומות צלולים וחוויות חוץ גופיות. 


חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר למרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010 
 


למאמרים נוספים:

חלימה צלולה: בחירה חופשית והגברת צלילות - הישרדות בחלום - חלק א'
חלימה צלולה - מראות בחלום
חלימה צלולה: שלב שביעי - WILD
חלימה צלולה: שלב שישי - MILD
חלימה צלולה: שלב חמישי. שיתוק השינה
חלימה צלולה: שלב רביעי - מדריך החלומות
חלימה צלולה: בדיקות מציאות - חלק א'
חלימה צלולה: שלב ראשון