חלימה צלולה - שלב חמישי: שיתוק השינה

מאת: מיכאל אלבוים | צילום: sxc.hu

חלימה צלולה - שלב חמישי: שיתוק השינה

לכתבה הקודמת בסדרת הכתבות על חלימה צלולה >>

מיכאל אלבוים הוא מיסטיקן המתמחה בחלימה צלולה וחוויות חוץ גופיות, ומעביר סדנאות בשני התחומים. ליצירת קשר: טל' 050-2157060 ובאתרלכתבה הקודמת בסדרת הכתבות על חלימה צלולה >>


ראשית הבהרה: שיתוק השינה אינו הפרעת שינה ואין כל קשר בינו לבין הפרעות שינה. שיתוק השינה והתהליכים הקשורים אליו הינם תהליכים טבעיים לחלוטין שאנו חווים בכל לילה - אבל לא שמים לב אליהם. מתן תשומת הלב לתהליכים אלה אינה פעולה שיש בכוחה להזיק.

לפני כשנה ניגשה אליי מישהי באחד הקורסים וסיפרה לי שבכל פעם שהיא מנסה להירדם, היא מתחילה לשמוע קולות ומרגישה שיש עוד מישהו איתה בחדר.
שאלתי: "קורה לך לפעמים שאת לא מצליחה לזוז, כאילו משהו כובל את הגוף שלך למיטה?"
היא ענתה: "כן! איך ידעת?!"
כי שיתוק שינה זו לא תופעה נדירה כל-כך כמו שאנשים חושבים.
אז יש לי בשורות בשבילכם: הזיות במהלך השינה זה לא כזה מי-יודע-מה הזוי כמו שהשמועות מספרות.
למעשה, אני מופתע שוב ושוב מכמות האנשים שסיפרו לי על חוויות שיתוק השינה שלהם - לפני שהם בכלל ידעו שיש לתופעה המשונה הזאת שם.
בואו נבדוק במה מדובר.

הבטיחות מעל הכול
בוודאי שמעתם על שיתוק השינה, ואולי אף חוויתם אחד.
מדובר בהזיות מכל הסוגים; שמיעה, ראייה ומישוש, המתרחשות במהלך הניסיון להירדם או מיד כשמתעוררים. כמו כן, מדובר בשיתוק גוף מלא - למעט העיניים. למעשה, שיתוק השינה הינה תופעה תקינה המתרחשת באופן טבעי כל הזמן במהלך שינה סדירה.

נסביר זאת בדרך קצת פחות מפחידה: למוח שלנו יש שיטה מאוד יצירתית להרדים אותנו - "היפנוט עצמי". 
על-ידי מראות משונים, כאלה שאנחנו בדרך-כלל לא שמים לב אליהם, העיניים מתעייפות ואנחנו "מתעלפים", נרדמים.
נסו לעצום את העיניים וללחוץ עליהן לכמה שניות. ראיתם אורות וצבעים? אז זה זה. זה קורה כל-כך בטבעיות, שאנחנו בכלל לא שמים לב.
ולמה צריך דרך כל-כך משונה כדי להירדם? מי יודע, אולי זו הדרך הטובה ביותר לעשות זאת: בצורה איטית ועדינה. איזו עוד דרך יש להתעלף? לחטוף מכה חזקה בראש? הייתי בוחר בהיפנוט בכל פעם.

הגוף שלנו שומר עלינו, וזו אחת הסיבות שמיד לאחר מכן המוח מזרים דרך עמוד-השדרה הוראה לנעול את כל השרירים בגוף.
בשביל מה? טוב, זה כבר קל להבנה; אם אנחנו רודפים אחרי פיל ורוד בחלום, לא נרצה שהגוף שלנו ייפול מהמיטה וייפגע באמת. כל פעולה שתיעשה בחלום לא תיעשה גם במציאות - רק בזכות שיתוק השינה.

באותה תקופה מצערת שלניסויים פסיכולוגיים לא היו הגבלות, כמה חתולים תועים נותחו, והחלק שנותן את פקודת השיתוק הוסר. בשיא חלימת החתולים הם נעו בשנתם, רצו וקפצו, "רודפים אחרי עכבר דמיוני", כמו שנכתב בתיאור אותו המחקר.

למה אפשר לצפות?
אם נשאיר את המודעות שלנו ערה, המוח יאבד את בוחן המציאות ויתקשה להגיד מה חלום ומה לא. אם נחלום עם עיניים פקוחות, ייתכן שחלק מחוויות החלום יתלבשו על עולם המציאות. אולי נראה פיל ורוד רץ לאורך הקירות!
קולות כמובן, יעברו בין המציאות לחלום באופן חופשי, ולכולם בוודאי קרה שהשעון המעורר השתלב בחלום כצופר של רכבת (או משהו יותר יצירתי).

אז למה ניתן לצפות כשאנו שומרים על מודעות בזמן ניסיון להירדם:
- שינה היפנוגוגית. תהליך המלווה במראות וקולות שאינם שם במציאות. יש לנסות להתמקד בהם, לא משנה מה נשמע או נראה, ולזכור תמיד שמדובר באשליות שהמוח יוצר בניסיון להירדם, או כבר התחיל לחלום.

- תחושות משונות. לפעמים נרגיש שאנחנו גדולים מדי, קטנים מדי, או אפילו מתקשים לנשום. כל אלה נובעים משיתוק הגוף, שנועד, כזכור, בכדי שהגוף יישאר במיטה ולא ינוע לפתע במהלך החלום. גם פה חשוב לזכור שמדובר באשליות בלבד.  נוכל לזהות את תהליך השיתוק עובר בגוף אם נרגיש "טיקים" או שרירים קופצים מדי פעם.

- תחושת נפילה. אחח, הנפילה. לא ארחיב עליה כאן, אבל אוכל רק להגיד שזו כבר הכניסה לחלום, ואם הצלחנו להיות מודעים עד לרגע הזה, ולהישאר רגועים ו"אדישים" בשלב הנפילה, אנחנו כבר נאבד את הגוף וניכנס לתוך חלום צלול מתחילתו, מכיוון שמודעותנו מעולם לא נרדמה.

בכל שלושת המקרים מדובר בתופעות מדהימות שאינן פשוטות להשגה, חזקות יותר מכל המדיטציות והדמיונות המודרכים, ורצוי להתייחס אליהן ככאלה. 

"אבל זה מפחיד"...
ברור שזה מפחיד. גם להגיע ליום הראשון בעבודה או לנגן בקונצרט מול עשרות מיליוני איש זה מפחיד. כל דבר חדש בחיים הוא מפחיד, וכשמתרגלים אליו הוא נהיה נפלא ומרתק.

אני יכול לומר מניסיוני האישי שכל שלבי שיתוק השינה הפחידו אותי בפעם הראשונה שחוויתי אותם. שמעתי אנשים קוראים לי, הרגשתי שנוגעים בי, וידעתי לאורך כל הזמן שדבר מאלה אינו אמיתי - מכיוון שהייתה זו שעת לילה, והחדר שלי היה נעול.
ידעתי שאני מוגן לחלוטין, וזה עזר לי לקבל את שיתוק השינה כתופעה מעניינת.

בשלבים ה"מוזרים" האלה, ההיגיון והרציונאליות הם הכלים החזקים ביותר שלנו, ואם נשמור עליהם ערניים, נוכל להתמכר לחוויות במקום לפחד מהן. לחקור, ללמוד ולהבין אותן...
אם לא, מקסימום נירדם וניכנס לחלום רגיל, ובבוקר נגיד "איי, שכחתי שזה סתם שיתוק שינה..."

כמו כל דבר, גם זה דורש הסתגלות והופך מחוויה מפחידה להרפתקה מרגשת בתוך ניסיונות בודדים.
המעבר דרך שיתוק השינה הינו חלק חשוב משיטה מדעית לכניסה לחלום צלול שנקראת WILD, עליה נדבר בהמשך.

עד אז, אם חוויתם שיתוק שינה, דעו שהצלחתם להשיג משהו נדיר ויקר ערך, אותו חולמים רבים מנסים לפענח מזה מאות ואולי אלפי שנים.
נצלו זאת.

חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר למרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010 
 


למאמרים נוספים:

חלימה צלולה: בחירה חופשית והגברת צלילות - הישרדות בחלום - חלק א'
חלימה צלולה - מראות בחלום
חלימה צלולה: שלב שביעי - WILD
חלימה צלולה: שלב שישי - MILD
חלימה צלולה: שלב רביעי - מדריך החלומות
חלימה צלולה: שלב שני
חלימה צלולה: שלב ראשון

 

מיכאל אלבוים הוא מיסטיקן המתמחה בחלומות, ומרצה בתחומי מיסטיקה שונים; בעיקרם פענוח חלומות, חלומות צלולים וחוויות חוץ גופיות.