האם בעלי חיים חולמים?

מאת: ד'ר זיו מאיר

האם בעלי חיים חולמים?

האם רק בני אדם חולמים? מה לגבי חייים אחרים?

אכן, גם שנתם של בעלי חיים זולת האדם נחקרה ונבדקה. מסתבר ששני סוגי השינה, הן השקטה והן הפעילה, קיימים ללא ספק, בכל המינים והזנים השייכים למחלקת היונקים. לעומתם, אצל חלק מן העופות והזוחלים המצב אינו ברור: מצויה אצלם כנראה, רק תופעה מטושטשת הקרובה במקצת לשינה פעילה, אך מרבית שנתם היא מסוג אחד - השינה השקטה. כך גם אצל דו-חיים, דגים וחסרי חוליות, מצוי כפי הנראה סוג שינה אחד בלבד.

אך גם כאן ניתן לשאול: האם בעלי החיים ממחלקות היונקים והעופות אכן חולמים?

אכן נושא זה של חלומות אצל בעלי חיים נחקר, וממצא מעניין שנתגלה עונה במידה מרובה על שאלה זו. באמצעות מתן שכר ועונש מתאימים, לימדו קוף שישב לפני מסך טלוויזיה ללחוץ על מתג, בכל פעם שהופיעה תמונה על המסך. כאשר לא הופיעה כל תמונה היה עליו לא ללחוץ. לאחר שהקוף למד זאת היטב, הושיבהו לפני המסך וחיברו לגופו אלקטרודות הקשורות למכשיר פוליגרף הרושם את גלי החשמל במוח, את הדופק, הנשימה, מתח השרירים, תנועת העיניים וכדומה. השאירו את הקוף שעות רבות בבדידות בחדר שקט ואפלולי עד שנרדם. התברר שבשעות העירות בבדידותו, הקוף לא לחץ על המתג (שהרי בפרק זמן זה לא הופיעו תמונות על המסך), אך רק משנרדם, ולרוב רק בשלב השינה הפעילה לווה אצל הקוף דימויים חזותיים - אז לחץ הקוף על המתג.

באשר לחתולים, קיימים מחקרים המוכיחים כי במהלך השינה הפעילה מתרחשים אצלם תהליכים דמוי חלום. ז'ובה, נירו-פיזיולוג צרפתי, ניתח חתולים והצליח לפגוע באזור במוחם האחראי לירידה במתח השרירים (שכזכור היא אחת ממאפייני השינה הפעילה). בהגיע חתול עם פגיעה זו במוחו לשלב השינה הפעילה, הופיעו כל מאפייניה (תנועת עיניים מהירות פעילות מואצת של גלי המוח), חוץ מהירידה במתח השרירים. יתר על כן החתול זינק ממקומו, שערותיו סמרו והוא התנפל על אויב מדומה שכביכול היה בכלובו. לכל מי שצפה בו היה ברור שהחתול "הוזה". כעבור כמה דקות החתול חזר לשינה הרגילה, שלאחריה הקיץ כאילו דבר לא קרה. ז'ובה תיאר כיצד חתולים שקטים ונחמדים הפכו לאחר שניתחם, בשנת החלום שלהם ל"נמרים פראיים".

מכך הסיקו החוקרים שלירידת מתח השרירים בזמן החלימה יש פונקציה של הגנה, כיוון שהיא מונעת הוצאה לפועל של החלום.
מאידך ניתן להסיק, כי גם בעלי חיים אכן חולמים, חלומותיהם כמובן מתאימים לרמת התפיסה והתחושה שלהם. אנו יכולים לשער כי חלומותיהם נסבים סביב עולם התחושות והתפיסות שלהם.

חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר ל
מרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010

למאמרים נוספים:
הפרעות שינה - חלק א'

הפרעות שינה - חלק ב'

מתוך הספר של ד"ר זיו מאיר - משמעות החלום ופירושו.