חלומות אפוקליפטיים

מאת: מערכת Dreams

חלומות אפוקליפטיים

האם חלומות אפוקליפטיים משרתים אצל החולם אותם את אותה הפונקציה ששימשו חזיונות אפוקליפטיים לתרבויות שלמה? חזיונות אפוקליפטיים הם משהו המשותף לכל הדתות והתרבויות במשך אלפי שנים, כך גם חלומות כאלה המופיעים אצל אנשים "רגילים".

מה היא כוונת החלומות האלה? האם ניתן להשתמש בחלומות אלה למטרות אבחון?

ד"ר מורטימר, פסיכיאטר מניו יורק, סבור כך. לאחרונה הוא פירסם את ההיסטוריה של חזיונות אפוקליפטיים, והשווה אותם עם החלומות של חולים שהיו שלו הסובלים מסכיזופרניה, הפרעות אישיות גבולית ודכאוניים.

חזיונות אפוקליפטיים מכילים אלמנטים רבים המשותפים לכולם: הם מדמים את סיום החיים/הקיום כ"מאבק אלים בין כוחות הטוב והרע". מאבק זה קורה בימים האחרונים של העולם כפי שאנחנו מכירים אותו. לעתים קרובות יש דיווח אפוקליפטי ממקור "יודע כל" ונותן אזהרות ומזמן ראייה לתוצאה הסופית של המצב האנושי. כל פוטנציאל הגאולה מוצע על ידי איזו דמות משיחית כלשהי, מלאכים, שדים אשר לבסוף יקיים את ההבטחה של עזרה או שלום נצחי שבו יזכה כל מי שילך בדרכו. מתוך מוות והרס תגיע צורה כלשהי של תקומה, עוף החול העולה מתוך האפר.

ד"ר מורטימר מתאר דפוסים אלה בכמה חלומות אפוקליפטיים אצל המטופלים שלו. החלומות הללו עשויים להיות ניסיון להסדיר את המהומות בתוך הנפש, חזיונות של הרס ובנייה מחדש של מתאימים לתהליך של ניסיון וויסות ושליטה מודעת בתוך החולם. החולה עלול להיות מודע למאבק פנימי ודרך חלום מראה הנפש של המטופל את המאבק עם תחושת האבדון וההרס, ואחריו תרחיש של התאוששות, אך לעתים קרובות במידה ולא ילחם במצבו כרגע, סופו להיבלע על ידי כוחות רשע קטסטרופליים.

לחלומות אפוקליפטים יש משמעות נרחבת, אבל עבור מגוון של מחלות נפש לחלומות האלה יש תפקיד מיוחד. מנקודת מבט פסיכיאטרית, חלומות אפוקליפטיים עשוי להיות מקור חשוב עבור הרופאים כדי לברר אילו סוגים של תרופות, אם בכלל, יכולות להתאים ביותר עבור המטופלים שלהם, וכן להעביר מסר לגבי ההתקדמות של הנפש בתהליך הריפוי שלו. חלומות אפוקליפטית לא צריכים להיות מפורשים as is כמתכון לסוף העולם, אבל ייתכן שהם מתארים את הפיכתו של מצב פנימי בלתי נסבל.

חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר ל
מרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010