חשיבותם של החלומות ומחזור השינה

מאת: יוסי כהן

חשיבותם של החלומות ומחזור השינה

האם אנו חולמים כדי לישון או שאנו ישנים כדי לחלום?

למרות שהשאלה הזו נשארת פתוחה שנים רבות, חוקרים רבים מסכימים כי ישנה חשיבות ומטרה גדולה עבור החלומות. חוקרים הוכיחו כבר כי אנשים אשר נמנעים משלב החלימה או השלב המכונה REM, מראים סימנים של אי שקט, עצבנות, רוגז וחרדות. באחד המחקרים שהתבצעו במעבדה לחקר השינה, מתנדבים הוערו משנתם בדיוק לפני שנכנסו לשלב ה-REM.

לאחר מכן הורשו הנסיינים להירדם שוב, בחלק הבא מעירים אותם שוב לפני שלב ה-REM כך במשך כל הלילה. הנסיינים ישנו את אותו מספר השעות לו הורגלו בדרך כלל, אולם ביום שאחרי דיווחו הנסיינים על תחושה של חוסר ריכוז, דיכאון ועצבנות יתרה. בגדול, גילו הנסיינים בעיה כללית בתפקוד היום-יומי ביום שאחרי הניסוי הלילי.

חלקם גם דיווחו על התקפי זלילה בלתי נשלטים ואפילו על רצון להתאבד. הניסוי נמשך במשך מספר לילות ומצבם של הנסיינים הלך והידרדר. בכך הוכיחו החוקרים ללא כל צל של ספק כי החלומות, או שלב ה-REM, חיוני ביותר לתפקוד תקין של הגוף בחיי היום-יום. מחסור ב-REM גורם לרגישות יתר, חוסר ריכוז ואף אובדן של זיכרון. 

המחקר הראה כמה חשוב לחלום וכמה חשוב השלב הזה בשינה, ה-REM, על מנת לשמור על חיי בריאות תקינים. חלק מהחוקרים מאמינים כי חלומות מסייעים להפגת מתחים ואפילו לשיפור משמעותי בזכרון. החלומות מסייעים לטעינה מחדש של המוח ולהתאוששות פיזית של הגוף.

על מנת להבין טוב יותר את מונח ה-REM ואת העובר עלינו בלילה, לפניכם תקציר שלבי השינה: שלב אחד במחזור השינה מתמשך בדרך כלל על פני 90-120 דקות, והחוקרים מעריכים כי ישנם בין 4 ל-5 שלבים כאלה. חלק מהחוקרים מסמנים את עשר הדקות הראשונות של ההירדמות כאחד השלבים במחזורי השינה, אולם מכיוון ששלב זה לא חוזר על עצמו, נתייחס אליו כאל החלק המקדים ולא כאל אחד מהשלבים במחזור השינה.

השלבים במחזור השינה מתבטאים בשינויים בפעילות ספציפית של המוח:

בשלב הראשון אנו נכנסים לשינה קלה. השלב הזה מקוטלג כ-NREM (Non-rapid eye movements), הרפייה של השרירים, ירידה בטמפרטורת הגוף והאטה בקצב הלב. הגוף מוכן להיכנס לשינה עמוקה יותר. 

בשלב השני, אשר עדיין מוגדר כ-NREM, טמפרטורת הגוף ממשיכה לרדת והשרירים רפויים לחלוטין. המערכת החיסונית של הגוף נכנסת לפעולה ו"מתקנת" את כל תחלואי היום. הבלוטה האנדוקרינית מפרישה הורמונים של גדילה והדם נשלח לתאים על מנת לרענן אותם. בשלב הזה אנו כבר ישנים שינה עמוקה.

בשלב השלישי, עדיין בשלב ה-NREM, הגוף נכנס לשינה עמוקה הרבה יותר ופעילות המטבוליזם בגוף איטית ביותר. 

בשלב הרביעי אנו סוף סוף נכנסים לשלב ה-REM, והעיניים זזות בארובות בצורה תזזיתית, מה שמסמל שנכנסנו למצב של חלום. בדרך כלל השלב הזה מתחיל 90 עד 100 דקות אחרי שנרדמנו. לחץ הדם מתחיל לעלות, קצב הלב מתחיל לעלות, קצב הנשימה מתגבר וכך גם הפעילות המוחית. השרירים הופכים למשותקים ואינם נעים. זהו השלב החשוב ביותר בשינה והשיקומי ביותר עבור הגוף. המוח עובר ריענון והרגשות שלנו עוברים "כיוונון מחדש". החלק המשמעותי של החלימה מתבצע בשלב הזה ואם נתעורר בשלב זה, קיים סיכוי גבוה שנזכור את החלום האחרון.

השלבים הללו חוזרים על עצמם מספר פעמים במשך הלילה. ככל שהשלבים חוזרים, הגוף מקצר את הזמנים של שלב 1 עד 3 והמוח מבלה זמן רב יותר בשלב החשוב ביותר, השלב הרביעי.

חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר ל
מרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010