מעצימת עיניים ועד פתיחתן

מאת: אריק שני

מעצימת עיניים ועד פתיחתן

מאמר זה מתבסס על ספרו של פרופ לביא "על שינה ועל חלימה". אדם ממוצע ישן כשש שעות בלילה. בכל שעה וחצי מתוך 6 שעות אלו ישנו מחזור שלם של שינה. מחזור כזה כולל חמישה שלבים הנעים בסדר מאורגן משלב 1-5 כאשר שלב חמש הינו החלום.

כל חלום אורכו כחמש דקות ומעלה. קיים החלום האופייני הבלתי מאורגן שכולנו מכירים אותו, הכולל סיפור או חוויה של התרחשות בתוכו. חלום זה הינו השלב החמישי בסופו של כל מחזור. בנוסף, קיימים גם חלומות מסוג אחר המופיעים בשלב אחר, אולם הם המעטים יותר. פעילות הגוף הינה שונה בכל אחד מן השלבים הללו הקרויים שלבי שינה. על סדר הופעת השלבים הללו וזיהויים ניתן באלקטרואנצפלו גראף - הלא הוא המכשיר המודד את גלי המוח. גלי המוח הינם גלי אלפא, גלי ביתא, גלי גמא וגלי דלתא.

כל הגלים מופיעים בדרך כלל אצל רוב האנשים, ומסמלים מצבים שונים של ערות או שינה ושל מאמץ מחשבתי. גלי הביתא בדרך כלל הם הגלים העירניים ביותר, ולאחריהם באים גלי האלפא המסמלים מצב תודעתי רגוע יותר (הם מופיעים גם בעת ביצוע מדיטציה והרפיה). בשלב השינה הראשון גלי הביתא של היומיום השוטף מתחלפים לגלי אלפא.
בשלבים העמוקים יותר של השינה מגיעים גלים איטיים יותר וארוכים הקרויים גלי דלתא. הם המעידים על שינה עמוקה בשלבים שלוש וארבע. השלבים הללו החשובים עד מאד להרגעת הגוף, בהם מופרשים גם הורמוני הגדילה.

העיניים עצומות, הגוף סוער
באופן כללי, לכל שלב של השינה ישנם מאפיינים פיזיולוגיים ויתרונות משלו. השינה העמוקה נחוצה לגוף לצורך מנוחתו. אולם המפתיע הינו שדווקא בשנת החלום (השלב החמישי) כל מדדי פיזיולוגיית הגוף סוערים עד מאד: קצב הלב מוגבר, קצב הנשימה מוגבר, לחץ הדם עולה - וכל זאת בשעה שמתח השרירים עצמו יורד והאדם כלל אינו יכול לנוע או למוש ממקומו!! 

דבר זה הינו מצויין, היות והוא מונע מן האדם לקום ולהתחיל לממש את כל תוכן החלום בעוד עיניו עצומות. בנוסף, חיצונית - כאשר נביט על אדם חולם, נראה כי עיניו זזות מתחת לעפעפיו מצד לצד כאילו הוא עוקב אחרי דבר מה. פעם, לפני שנים נטו לחשוב כי הוא עוקב אחר משחק פינג- פונג, אולם כאשר נראה הדבר על הרבה אנשים, הסתבר כי הדבר כנראה קשור לתהליכי עיבוד של מידע במוח בזמן שהמוח מעבד את המידע.

כך קורה גם בזמן ערות, שעה שאנו ושבים או מעבדים מידע הרי אנו מזיזים את עינינו מצד לצד ומעלה מטה. באשר לתוכן החלומות, נמצא כי לאנשים יש חלומות משותפים רבים ואף חלומות החוזרים בסדרות.

מרבים ליפול בחלום
י
שנו
חלום על נפילה שבסופו אנו מתעוררים "וכאילו נופלים", ישנו החלום על הרדיפה, שדמות מאיימת רודפת אותנו ואנו בבעתה ופתאום מתעוררים בפחד, ישנו החלום על כך שאנו בעירום ואנשים רואים אותנו וישנם עוד כשישה חלומות נוספים. 
על כך ניתן לקרוא בספרים אחרים ולהעמיק את הדעת מכיוון שספר זה רק עוסק בצד הגופני של החלימה ולא מפרט על פשר החלומות וניתוחם.  

הספר כן מתעסק בחשיבות השינה והחלומות, ומסביר כי בניסוי שנערך על חתולים שמנעו מהם שינה ושנת חלום נמצאו פגיעות משמעותיות, ואחדים מהם אף מתו.

הבדלים אישיותיים בין אנשים שונים המעידים על אופי יצירתי לעומת אופי סטנדרטי, עשויים להסביר מדוע ישנם אנשים הזוכרים ביתר קלות את חלומותיהם בזמן שאנשים אחרים לא יכולים לעשות זאת.

הסברים נוספים ליכולת לזכור בקלות את החלומות היא העניין שיש בהם מראש, וגם קיומם של מנגנונים פסיכולוגיים המאפשרים זאת -שהרי מטבע הדברים, כפי שציין פרויד: לא כל מה שמופיע בחלום אמור להיזכר בבוקר, שכן החלומות מבטאים לעיתים קרובות שאיות ומאוויים כמוסים שלא יהיה קל לנו להתמודד עם אפשרות וידיעת קיומם בתוכנו באופן גלוי וברור.

חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר ל
מרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010

 
למאמרים נוספים:

חלומות על נפילה

שפת החלום - שפת הסמלים