מבוא לעולם החלומות

מאת: אריק בלום | צילום: sxc.hu

מבוא לעולם החלומות

החלום הוא תופעה מסתורית, ופשר החלומות הוא תהליך מרתק ומורכב ביותר. החלום יכול להשפיע במידה רבה על מצב רוחו של אדם המתעורר בבוקר. הוא יחוש עייף, כועס וחרד בעקבות ליל חלומות סיוטיים, אך יחוש שמח בעקבות חלומות נעימים.
כל אדם חולם וגם כל אחד מבעלי החיים המשתייכים למשפחת היונקים חולם, מה שמעיד על חשיבותו של החלום בחיי האדם.


השינה היא מצב פיסיולוגי בו האדם מנותק מהעולם החיצוני, מנותק מגירויים חיצוניים, בריחה לצורך מנוחה ורגיעה. מדי לילה בן האנוש חוזר אל הוויית רחם האם: חמימות, חושך, היעדר גירויים. לכן נוהגים גם לומר שהשכמה בכל בוקר היא כמו לידה מחדש.

החלום בימי קדם
כבר בימי קדם ייחסו חשיבות רבה לחלום, וכבוד גדול הוענק למפענחי החלומות, ובעיקר למי שהצליח לנבא את העתיד באמצעות פענוח החלומות. האנשים באותה תקופה היו בטוחים שלחלום יש משמעות, ותוכן החלום הוא משל וסמל ("שבע הפרות הרזות" סימלו שבע שנים שחונות).
תקופת ההשכלה, המדע והפילוסופיה הפחיתו משמעותית מערכו של החלום, וחלקם אף ראו בו תופעה הקשורה לחולי נפשי.

החלום במקרים רבים מציג לחולם אירועים ודמויות מתקופת הילדות, דברים שכבר נשכחו מזמן במצב של ערות, וחלקם אפילו זרים לאדם כאשר הוא מתעורר ומנסה להיזכר בהם. יכולת מדהימה זו מאפשרת לאדם לחזור אל פרטים ושמות של אנשים, שכבר נשתכחו ממנו מזמן, חלקם פרטים טפלים חסרי חשיבות עבורו.

מנהיגים בעבר קיבלו החלטות פוליטיות גורליות על סמך חלום שחלמו. אלכסנדר הגדול היה מלווה תמיד במסעותיו בצוות של חרטומים. בקרב קשה וממושך על העיר צור, הוא שקל לסגת ואז ראה בחלומו יצור שעיר רוקד ריקוד ניצחון. החרטומים אמרו לו שהחלום מבשר את נצחונו, והוא למחרת הצליח לכבוש את העיר.
יוסף המוזכר בתנ"ך, הוא ללא ספק אחד מגדולי מפענחי החלומות, ופענוח חלומות מלך מצרים הביא למינויו כשר בכיר בממלכה.

מסרים בחלום
כל חלום משדר לאדם החולם מסרים, סימבולים שיש להם משמעות בחייו. חלק קטן מהחלומות הם נבואיים, וחלק אחר עוסק בעבר ובהווה. בחלום יש לעיתים קפיצת זמנים ומקומות המקשה את הבנת סדר ההתרחשויות, בדומה לסיפור החלום "עליזה בארץ הפלאות". קפיצות אלו מאוד מבלבלות את החולם.
הוכח שהמידע החשוב ביותר בחלום מופיע לפני ההתעוררות. המוח בדרך כלל פועל בהעברת מסרים בגלים מסוג אלפא, כאשר בזמן החלום מתברר שהמוח עובר לתדר אחר, הוא תדר הביתא.
איך מזהים אדם חולם בשנתו ללא מכשיר בדיקה? כאשר עפעפי העיניים אצל האדם הישן נעים במהירות - הוא נמצא בשלב של חלימה.

במספר מחקרים (רוסיה בתקופת הקג"ב) הוכח שהחלימה היא פונקציה חשובה לגוף כמו נשימה ושתיה, ומי שמונעים ממנו את החלימה (כמו במרתפי עינויים), עלול למות בשל כך כעבור מספר ימים.
אריסטו חקר את נושא החלום, והגדיר אותו כפעולת הנפש של השקוע בשינה (התגלות שמעל לטבע). הוא טען שהחלום מספק לאדם ולרופא מידע חשוב על שינויים בגוף, מידע שיכול לסייע באבחון מחלה מבעוד מועד לפני התפרצותה הפוגענית.

הפסיכולוג קארל יונג חווה סדרת חלומות זוועה בשנת 1913, ובהם ראה את מפת אירופה מוצפת כולה בדם, ורק שוויץ, ארץ מגוריו, נשארה רגועה ושקטה. החלומות אירעו בתקופה שבאירופה שררו שקט ושלווה.
כעבור מספר חודשים, ב-28 ביולי 1914, נרצח יורש העצר האוסטרי ופרצה מלה"ע הראשונה – חלומו הנבואי של יונג התגשם במציאות. יונג התרגש מאוד והחל לחקור ביסודיות את הנושא, והגדיר את המושג תת-מודע קולקטיבי. הוא טען שקיים מאגר מידע כלל-אנושי ממנו ניתן לדלות מידע בזמן שחולמים.
יונג וגם פרויד טוענים שהחלומות מצויים בתת-מודע, כאשר בשלב של ערות אדם מצוי בעולם המודע שלו. חלק קטן מהמידע זורם מהתת-מודע אל המודע, ואצל מרבית מהאנשים הגוף יודע "לסנן" את החלומות הרעים.
פרויד האמין שלחלום יש משמעות, ורישומו ניכר בחיי הנפש, לכן הוא הסתמך על חלומות בתהליך של טיפול נפשי. במצב של התעלפות או בשלב הרדמה בניתוח (נארקוזה), האדם מצוי במצב של חוסר תודעה מוחלט, ולמרות זאת האדם מתעורר מחדש.

כחודשיים לפני מלחמת יום כיפור (אוקטובר 1973) עקרת בית בסקוטלנד הרחוקה שלחה מספר מכתבים אל ראש ממשלת ישראל דאז גולדה מאיר. במכתביה כתבה אותה אישה, שהיא רואה בחלומותיה חיילים מצריים חוצים את תעלת סואץ בסירות זודיאק, ופולשים לשטח המוחזק על ידי חיילי ישראל בסיני. המכתבים תויקו בגנזך ראש הממשלה, וזמן קצר לאחר מכן פרצה בהפתעה מלחמת יום כיפור.

גוף, נפש, נשמה, רוח
כל אדם מקבל מדי לילה מידע חשוב, חלק ממנו מידע נבואי. על פי תפיסת העולם היהודי האדם מורכב מ: גוף, נפש, נשמה ורוח.
גוף הוא החלק הפיזי של האדם, נפש יש גם לבעלי חיים, ונשמה היא רמה גבוהה יותר הקיימת רק אצל האדם, כפי שנאמר: "מותר האדם מן הבהמה". הרוח קשור לכל הפעילות הרוחנית של האדם.
האמונה המשותפת לדתות נוספות היא שהנשמה בזמן השינה מרחפת אל מחוץ לגוף ומבקרת בעולמות אחרים.

החלומות משחררים את האדם ממתחים, למרות שהאדם לא זוכר חלק ניכר מחלומותיו. מחקרים מוכיחים שגדולי הממציאים, מלחינים וסופרים דגולים הגיעו אל יצירותיהם ממידע שהגיע אליהם בחלומות:
אדיסון מדווח כי התעורר משנתו ובראשו המצאת הרדיו. אשתו של יוליוס קיסר חלמה שבעלה נרצח בסכינים בסנאט, אך הוא ביטל את חששותיה, באומרו שבסנאט הכעסים מובעים רק בנאומים. חבורת קושרים דקרה אותו כעבור מספר ימים על מדרגות הסנאט ("הגם אתה ברוטוס?").

חוקרי החלומות הצליחו להוכיח את קיומם של ארכיטיפים זהים המופיעים בחלומות של אנשים שונים, כאשר ארכיטיפ הוא סימבול זהה המופיע בחלומות של אנשים רבים בכל חלקי תבל. בחלומות יש הרבה מכשלות והטעיות שחשוב להכירם במסגרת תהליך פענוח הסימבולים.

חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר ל
מרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010


למאמרים נוספים:
מסרים בחלומות המנבאים מחלות

החלום הוא לחם האדם

החלום ככלי אבחון ויעוץ

כל מה שרצית לדעת על חלומות




אריק בלום - כותב ומרצה בנושא: "הומור מחזק את הנפש".
ליצירת קשר: [email protected]