סיוטים - איזה מסר הם מעבירים לנו?

מאת: בת שבע דור | צילום: sxc.hu

סיוטים - איזה מסר הם מעבירים לנו?

לפעמים קורה לכם שאתם מתעוררים באמצע הלילה מזיעים או רועדים? קורה לכם שאתם שוכבים מפוחדים בחושך, מוצאים את עצמכם חשים רגשות נוראים, ואתם יודעים שחלמתם סיוט... על פי מחקרים, כמעט כולם חולמים סיוטים במהלך חייהם, הגורמים לתגובה רגשית עזה, פחד ואימה. הבה נבחן מה המסר שהסיוטים מעבירים לנו.

שינת REM (שינת ריצודי עיניים מהירים)
המלה "חלום בלהות" שימשה במקור לתאור מצב חלימה הנקרא "חלומות בהקיץ", אשר קשור לשלב ה-REM של השינה, שניקראת גם שנת חלום.
בשנת 1953 גילו יוג'ין אזרינסקי ונתניאל קלייטמן מאוניברסיטת שיקגו שלב בשינה בו ניתן להבחין בתנועות עיניים מהירות (שינת REM - Rapid Eye Movement – ריצודי עיניים מהירים) – שלב המתרחש כארבע פעמים במהלך שנת לילה רגילה, וניתן לראותו גם מבעד לעפעפיים עצומים (ויקיפדיה).

עד לגילוי שלב השינה המאופיין בתנועות עיניים מהירות ובחלימה נחשבה השינה כמצב פאסיבי. הגילוי של שינת REM כאמור, התרחש כאשר אזרינסקי וקלייטמן גילו להפתעתם תנועות עיניים מהירות בשנתם של תינוקות. עד גיל שנה מופיעה שנת החלום בתדירות תכופה יותר מאשר אצל אדם בוגר, ומלווה בתנועות גופניות, ללא שיתוק השרירים המאפיין את שנת החלום אצל בוגרים. כשהמשיכו החוקרים בבדיקת התגלית, ובדקו מצב שינה זה גם אצל אנשים בוגרים, גילו שכאשר מעירים את הנבדק במהלך שנת REM הוא זוכר את חלומותיו בצורה ברורה ומפורטת יותר מאשר ביקיצה משלבי שינה אחרים. שיעור ההיזכרות יורד ככל שעובר זמן ממושך יותר מסיום תנועות העיניים ליקיצה.

בעוד ששאר שלבי השינה מאופייניים בהפחתת הפעילות הפיזיולוגית של הגוף, בשנת ה REM רמת הפעילות במוח ורמת המתח הפיזיולוגי בגוף עולות, והן דומות יותר לפעילות במצב של ערות, על אף שמדובר בשנת חלום עמוקה. שרירי השלד לעומת זאת מעמיקים עוד יותר את רפיונם ומגיעים למצב של שיתוק מוחלט. בדרך כלל תגיע שנת החלום כ- 90 דקות לאחר תחילת ההרדמות, ותהווה כ-25% מזמן השינה כולו.

על פי מחקרים מדעיים, סיוטים מתרחשים במהלך שנת ה-REM – בדרך כלל בסופו של מחזור החלום, בשעות שבין אמצע הלילה ועד ההתעוררות.

לעיתים הסיוטים מייצגים חזותית את הפחדים שלנו ומפעילים אותם במהלך השינה, או מופיעים בגלל מצבי חוסר בטחון גדול, סערת רגשות, דיכאון או אשמה.
רבים מהסיוטים הנפוצים מכילים אלמנטים של סיכון, כגון נפילה, טביעה, נכות, אובדן יקירים, התקלות ביצורים מוזרים ומפחידים, נרצחים, נתפסים או נתקפים, קופאים, לכודים, או עומדים למות בצורה איומה. בסיוטים שלהם, רוב המבוגרים חולמים שהם נרדפים על ידי דמות גברית בלתי ידועה, בעוד שילדים חולמים עפ"י רוב שהם נרדפים על ידי בעל חיים או אדם דמיוני מפחיד.

לפעמים, הסיבה לסיוטים היא תגובה שלאחר טראומה מאירוע שקרה בחיים, כגון נפילה בשבי או עינויים, או לחילופין תרופות, מחלות (כגון חום גבוה) וסמים. נראה כי הגוף האנושי משתמש בסיוטים כדרך לשחרר את הלחצים שנגרמו לחולם. במקרים אחרים, הסיבה לסיוט יכולה להיות לא יותר מאשר מה אכלנו לפני השינה. אכילה לעיתים קרובות גורמת לעלייה בחילוף החומרים של הגוף וכך גם להאצה של פעילות המוח, שמעוררת סיוטים.

הנה כמה טכניקות מצוינות לצמצם את הלחצים הנוצרים כתוצאה מסיוטים
כשמתעוררים, כותבים אותם בפירוט, ויוצרים סוף ותוצאה מאושרים. ניתן גם לקיים דיאלוג עם הדמויות הראשיות בסיוט ולשאול אותן מה הן מנסות לעשות. הרעיון העיקרי הוא להגיע לרגיעה, כדי שאפשר יהיה להבין טוב יותר, מה החלום מנסה לומר לך.

לפעמים סיוטים מתרחשים כאשר הנפש מנסה לתקשר בעיה כלשהי שהחולם צריך להתמודד איתה בחיים האמיתיים, אך פשוט מתעלם ממנה, לא רואה ולא מתמודד איתה. סיוטים חוזרים מנסים להציג לכם את ה"עובדות" להן אתם מתכחשים.

סיוטים לא גורמים כל נזק פיזי מלבד שינה מוטרדת. עם זאת, אם סיוט מודחק, אינו מטופל ומותיר את הנפש שלנו ללא פתרון, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו מדוכדכים מאוד, מדוכאים או נרגזים. חשוב ביותר לפנות למומחה חלומות ולהענות לקריאת הנפש המבקשת עזרה, קריאה לעזרה שבאה לביטוי בסיוט.

למרבה ההפתעה, אנשים רבים לא מוטרדים כלל על ידי הסיוטים שלהם, אלא מוצאים אותם מרתקים מאוד. אנשים אלה נוטים לפטור את הסיוטים שלהם כ- "זה רק חלום..."  נקודת מבט זו, על פי החוקרים, ממחישה היטב כי הדרך שאנו רואים את הסיוטים שלנו חשובה יותר מהסיוטים עצמם.

אז בפעם הבאה שאתה מוצא את עצמך עם הרגשה איומה של פחד בבטן שלך, לאחר שהתעוררת באמצע הלילה, תעד את החלום מיד בכתב...אחר כך, קום, הסתובב סביב ונסה למלא את דעתך במחשבות חיוביות. ואז שב, נהל דיאלוג עם הדמויות בחלום, שאל אותן מה הן רוצות ממך... חשוב מה יכול להיות המסר שמנסה לעבור אליך מן הנפש.... אם לא הצלחת לקבל תשובה ברורה פנה לעזרה.

האם למישהו היה סיוט שהוא רוצה לחלוק?

בת שבע דור היא מאמנת אישית, יועצת טראנספרסונלית, הילרית-לפרט, לזוגיות, למשפחה ולעסקים, מאבחנת הוליסטית בכף יד, בתקשור, בנומרולגיה, בתדרים ובטארוט.

לשיחה אישית דיסקרטית עם בת שבע דור, התקשרו למרכז המומחים של ישראל!

טלפון: 072-3401010 שלוחה 25