יוגה וחלומות

מאת: אלה שונייה | צילום: sxc.hu

יוגה וחלומות

בין אם אתה נזיר טיבטי ובין אם בעל חברת הייטק עולמית, היום שלך מסתיים אותו הדבר. אתה עוצם את עיניך ומתמוסס לתוך עולם החלום.
אנחנו מבלים שליש מחיינו בשינה, אם לא יותר. כולנו חולמים, בין אם אנחנו זוכרים ובין אם לאו. כל לילה אנחנו נכנסים לעולם בלתי מוכר. אנחנו חולמים את עצמנו, פוגשים אנשים מוכרים וגם כאלה שלא, אנחנו עפים, פוגשים ישויות שונות, בעלי חיים, חווים צחוק או צער, התרוממות רוח או פחד משתק, ועוד חוויות גדולות. עם זאת מעטים שמים לב להתנסויות בלתי רגילות אלו, ואם כן, הרי שבוחנים את החלום על בסיס התיאוריה הפסיכולוגית המערבית (בדרך כלל היונגיאנית), ואין בוחנים את טבעו של החלום עצמו.

קרל יונג, ראה בחלום מקור מהימן לבחינת נפש האדם, שבו עולות השכבות הנסתרות מהלא-מודע ובכך החולם מבין את חייו ויכול לטפל במשקעים מן העבר. בזאת דומה המטרה של החלימה היוגית, אך זהו רק הצעד הראשון, והיא מכוונת אל מעבר לכך.

בפרקטיקה של חלימה יוגית אין הבדל בין חיי ערות לחיי חלום. במהלך היום המערכת הקוגניטיבית שלנו והחושים שלנו מתרגמים את ההתנסויות שלנו לכדי חוויה קוהרנטית. החוויה של החלום אינה מתורגמת. בלילה המודעות הקוגניטיבית שלנו נסוגה מהחושים וחוזרת לבסיס שלה.

החלימה היוגית והאור הבהיר
הפרקטיקה של חלימה יוגית היא בעלת חשיבות מרכזית במסע הרוחני של המאסטר והחניך היוגי, לשם השגת גוף אור; סימן למימוש עצמי, הארה.
הפרקטיקה הזאת נשמרה בסוד בטיבט במשך אלפי שנים והייתה נגישה רק למאסטרים הטיבטים ולחניכיהם. המאסטר הטיבטי, טנזין ריפוצ'יה, גמר אומר בליבו להביא אותה למערב.

בחינת טבעו של החלום עצמו ולא פירושו, מאפשרת תהליך מסתורי אשר בונה בסיס איתן לכל הקיום שלנו, ולא רק לחיי החלום שלנו. מתוך הבסיס הזה נולד גוף האור שלנו, אשר מעניק לנו מודעות גבוהה ואיזון נפשי ופיזי איתן, והאושר שלנו אינו תלוי בדבר – זוהי ההארה.

כיצד אנו חיים את החיים שלנו ביום ובלילה
אנחנו יודעים כיצד להתנהל בחיי היומיום שלנו, לא תמיד מתעכבים על משמעותם.
בלילה אנחנו חולמים שאנחנו נמצאים בבוץ טובעני, או במקום חשוך. חשים אבודים ומבולבלים, לא יודעים לאיזה כיוון לפנות. לפעמים רודפים אותנו ומאיימים עלינו. הפסיכולוגיה המערבית מפרשת חלומות כאלה כמשקעים מילדות, יחסים קלוקלים עם הקרובים שלנו, טראומה כזאת או אחרת, חרדה וכד'. לעומת זאת, הפרקטיקה של חלימה יוגית מאבחנת סוג כזה של חלומות כביטוי של מודעות מעומעמת לצורכי הנשמה והרוח שלנו.

חלומות של אור בהיר
המטרה של חלימה יוגית איננה בבחישה בלתי פוסקת במשקעים ובבעיות שלנו, אלא בשחרור; הכוונה שלנו צריכה להיות מופנית אל מעבר למה שנמצא בכל החלומות שלנו. 
חלומות של אור בהיר הם מצב חופשי מחלום; בחלום יוגי אין דמויות, תמונות, או מצבים אחרים כלשהם המוכרים לנו בחלומות הרגילים שלנו. בחלום יוגי נוכח אור בהיר, שבו החולם נוכח בחלום במודעות מחודדת.
סוג כזה של חלום לא זו בלבד שמאיר את הנתיב הרוחני של החולם, אלא גם מרפא את כל משקעי ופצעי העבר שלו.

כיצד חולמים חלום יוגי
הפרקטיקה של חלום יוגי נמשכת בדרך כלל כמה שנים. אציג כאן רק את הנקודות העיקריות, אך למי שחפץ לתרגל את החלימה היוגית מומלץ למצוא מידע רחב יותר בספרים (Tenzin Wangyal Rinpoche, The Tibetan Yogas of Dream and Sleep), או אצל מאסטרים.

בדומה לכל הפרקטיקות הרוחניות, גם הפרקטיקה של חלימה יוגית מדגישה נשימה נכונה, טיפוח יציבות פיזית ומחשבתית בכל תחומי החיים, בכדי להימנע מלהיסחף ברוחות קארמתיות אמוציונליות. כאשר המחשבה מתייצבת, החלומות מתארכים, נעשים פחות מקוטעים, קל יותר לזכור אותם, ואז מתפתח החלום הצלול.

שלב ראשון: משקיטים את המיינד. הטיבטים ממקדים את הראייה שלהם על האות A הטיבטית, אך אפשר כל אות אחרת או חפץ אחר. לא לחשוב על האות או החפץ, אלא רק לאפשר לו להיות במודעות שלך. השלב הזה דורש מאמץ כלשהו.

שלב שני: כאשר מושגת יציבות מחשבתית, מתאפשרת כניסה לשלב השני; זינאה טבעי Zhine. השלב הראשון של מיקוד דרש מאמץ. בשלב השני, המחשבה כמו נספגת לתוך ההתבוננות באות או בחפץ ואין עוד צורך במאמץ להשקיט אותה.

שלב שלישי: בעוד שבשלב השני עדיין קיימת כבדות מסוימת הכרוכה בקליטת האות או החפץ, השלב השלישי מאופיין על-ידי מחשבה שקטה וקלה, נינוחה גמישה. מחשבות עולות ומתמוססות באופן ספונטני ללא שום מאמץ. המחשבה זורמת בשלווה עם התנועה הטבעית של עצמה.

לחלום בחיי הערות: אחרי שלבי ההכנה המתרגל יתחיל לחוות את עצמו בחיי הערות כמו בחלום. זוהי ההכנה הראשונה שנועדה לראות את החיים, ביום ובלילה, כחלום.

הגנה: ללכת לישון זה קצת כמו למות; זהו מסע אל הלא נודע. הטיבטים מבקשים את ההגנה של הדקיני Dakini. הדקיני יכולה להיות אישה מוארת, או ישות שמימית לא חומרית.

השלבים שלעיל חשובים למען כניסה לתוך חיי החלום בשלווה, מבלי לסחוב לשם את המתח, הרגשות והבלבול שנחוו במשך היום.

הפרקטיקה השלמה
בכדי לפתח את החלימה היוגית, מוטלות עוד ארבע משימות חשובות עבור החניך-החולם.
1. להביא מודעות לערוץ האנרגטי המרכזי.
2. לטפח ראייה וחוויה צלולה.
3. לפתח כוח ועוצמה בכדי לא ללכת לאיבוד (בעולם החלום).
4. לטפח את ההיבט האסרטיבי בכדי להתגבר על פחד.
מטלות אלו תואמות לארבע האיכויות של החלום – שלווה, שמחה, עוצמה ואסרטיביות.
כמו כן, חשובות מאוד התנוחות של הגוף, שהן שונות בהוראתן לגבר ולאישה.

המטרה הנעלה של חלימה יוגית
 המטרה הנעלה של חלום יוגי, היא נוכחות של החולם בתוך האור הבהיר.
השלמה מוצלחת של תהליך חלימה יוגית תלוי בהתכוונות, מחויבות וסבלנות של המתרגל. אין הוראה אחת גורפת לכל המבקשים לחלום יוגית. הפרקטיקה דורשת זמן והדרכה נכונה. הפרקטיקה של חלימה יוגית מצטיירת כמטרה קשה להשגה ודורשת יותר מדי השקעה עבור האדם הממוצע. אבל יש הרבה מאוד שאנו יכולים לעשות בכדי להשיג מצב כזה של חלימה צלולה. להשקיע קצת כאן וקצת שם, לשלב את זה בחיינו, עד שכל חיינו הופכים לפרקטיקה רוחנית נכונה. יש דברים שכל אחד מאיתנו יכול לעשות, מבלי לנסוע לטיבט ולהפוך לנזיר טיבטי.

 * אלה שונייה היא מייעצת מיסטית, נומרולוגית, פותחת בקלפים, מפרשת חלומות. המאמר הוא קניינה הרוחני, כל הזכויות שמורות

לשיחה אישית ודיסקרטית עם אלה חייג/י למרכז המומחים של ישראל!
טל' 072-3401010 שלוחה 37



למאמרים נוספים:

פענוח חלומות

טיפים לפירוש ולפענוח חלומות

שפת החלום - שפת הסמלים