הכל על חלומות ותהליך השינה

מאת: מערכת dreams

הכל על חלומות ותהליך השינה

כמה אנחנו אמורים לישון?
זמן השינה אצל אדם בוגר הוא כ- 7.5 שעות בממוצע, והן מרוכזות בעיקר בלילה. תינוק קטן זקוק להרבה יותר שעות שינה, והן נפרסות לפרקי זמן שונים ולסירוגין על פני כל היממה. הקשישים, אצל חלקם חוזר הדפוס של פריסת השונה על פני כל היממה, ומכאן שהמחשבה שהם זקוקים לפחות שעות שינה אינה אלא טעות, מתוך שמביאים בחשבון רק את שנתם בלילה.

האם השינה חשובה לנו?
השינה היא צורך פיזיולוגי בסיסי וחשוב. קיצוץ קבוע במספר שעות השינה יגרום לעייפות מתמדת ועמה כאמור תופעות של ירידה בריכוז, בזיכרון, וכן במצב הרוח ובסבלנות. חסך שינה מתמשך ידוע גם בהיותו מכביד מאוד על הגוף ועל הנפש, וגורע מפעילות המערכת החיסונית. לפיכך חשוב לקיים שעות שינה מספיקות, ואין לראות בהן בזבוז זמן.

האם לתינוק שלי יש נדודי שינה?

תינוקות המתקשים להירדם או מתעוררים הרבה פעמים בלילה עושים זאת בדרך כלל בגלל חינוך לקוי בהרגלי שינה. במחזור טבעי של שינה בתינוקות, הם מתעוררים פעמים מספר בלילה ושלא כהוריהם, הדבר אינו גורם להם עייפות. בשל החינוך הלקוי הם מזעיקים את ההורים בכל פעם שהם מתעוררים.

מה הם בדיוק הם חלומות?

חלומות הם ביטויים של מחשבות, רגשות המיוצגים באמצעות יצירת סביבת תחושה בראשנו. יצירתו של סביבת החלום נגרמת על ידי עירור חושי של קליפת המוח, המתרחשת באופן טבעי במהלך שלב הREM בשינה.

האם כולם  חולמים?
כן! כל אחד מאיתנו חולם בערך 90-100 דקות בלילה. שזה למעלה משעה וחצי בכל יום. נסו לחשוב שהיינו רואים סרט קולנוע אחד כל יום או תיאטרון, האם היינו זוכרים את כל הפרטים במדויק?

האם חלומות קשורים בצורה כלשהי לחיי היומיום שלנו?
כן! חלומות הם ייצוג של המחשבות, הרגשות, והמודעות שלך. אם ברצונך לנסות לדעת מה עומד מאחורי חלום, נסה לחשוב על איך הוא מתקשר לאירועים האחרונים בחיים שלך, כמו מה שקרה אתמול, או יום קודם לכן.

אם אראה סרט אימה לפני השינה, האם אסבול מסיוטים?
לא. מחקרים הראו שאין קשר בין ראיית סרט מפחיד לפני השינה לבין החלומות שיעלו (שיש אפשרות סטטיסטית מסוימת שהחלום יהיה נעים או סיוט בכל לילה). מה שהופך את ראיית הסרט המפחיד לפני השינה לבעייתי, היא דווקא היכולת להירדם. המצב בו יש חששות ופחדים עם סביבת החדר החשוך ורעשי הלילה, הוא הגורם לחשש והקושי להירדם.

האם יש זמן מסוים של מחזור שינה שבו אנשים חולמים?
כן. אנשים חולמים בשלב השינה הנקרא  REM, המתרחש בערך כל 90 דקות בכל לילה.

מדוע אנשים חולמים?
חלימה מסייעת למוח שלנו לגדול, על ידי ריגוש העצבים שלנו. כמו שכדי שהשרירים שלנו יתפתחו עלינו לצאת ולהפעיל אותם, כך גם הקישוריות הנוצרת במוח עוזרת לנו להתפתח ולעיתים אף לפתור בעיה כלשהי שלנו על ידי הבאתה למודעות (ומכאן המשפט הידוע "ללכת לישון על הבעיה"). תהליך השינה (ובייחוד שלב הREM גורם לשחרור הורמונים במח אשר מסייעים להתפתחותו. מעבר לזה, שנת הREM גם הוכחה כעוזרת למיקרים של דיכאון, אנשים שאינם מגיעים לשלב הזה לחוצים יותר, מתקשים בפיתרון בעיות ומרגישים רע.

האם תינוקות חולמים?
כן! תינוקות שנולדו זה עתה חולמים כ-8 שעות ביום.

האם בעלי חיים חולמים?
כן כל בעלי החיים חמי המזג צריכים לחלום על מנת לגדול ולהתפתח בצורה נורמלית, כלבים, דולפינים, חתולים, סוסים, ציפורים – כולם חולמים.

האם ניתן להשפיע על החלומות שלנו ע"י שימוש בתרופה, מזון, משקה, או כל אמצעי אחר?  
לא, כנראה שלא. יש אנשים הטוענים ששוקולד ואו פיצת אננס גורמים להם לחלום חלומות פראיים, אך דבר זה אינו ניתן להוכחה. מעבר לזה, שימוש בחומרים כגון אלכוהול, מריחואנה, כדורי שינה או כל סם אחר גורמים לירידה ביכולת שלנו לזכור את החלומות. יש תיאוריה שאומרת שאם אתה רוצה לחלום על משהו מסוים, תרשום אותו על נייר או ביומן ופתח אותו וזה יכול להביא את הנושא למודע ולתת מודע ויש אפשרות שזה יזרז את החלימה עליו.

אני רוצה לזכור את החלומות שלי, איך ניתן לעשות את זה?
יש תיאוריה שאומרת שאם אתה רוצה לחלום על משהו מסוים, תרשום אותו על נייר או ביומן ופתח אותו וזה יכול להביא את הנושא למודע ולתת מודע ויש אפשרות שזה יזרז את החלימה עליו. כדאי לנסות להתעורר ברוגע, להישאר כמה שניות/דקות עוד במצב של חלימה מנומנמת, לקום באיטיות להתרכז. שיטה נוספת היא לכתוב לעצמך לפני השינה היא לכתוב לעצמך לפני השינה, ביומן או פתק, שאתה רוצה לזכור את החלום הלילה, יש הטוענים ששיטה זו מאפשרת להביא את החלום למודעות ועוזרת תמיד.

למה חלק מהחלומות גורמים לתגובה פיזית חזקה, כמו פעימות לב מואץ?
לשאלה זו עלינו לענות תוך הבנה ששני דברים מרכזיים קורים:

1. רוב שרירי הגוף הרצוניים שלנו הופכים להיות משותקים בשלבי השינה העמוקה.

2. מבחינת המוח שלו, מה שקורה בחלימה – קורה באמת ואמיתי לכל דבר! ולכן, כאשר משהו מציק, מפחיד, מלחיץ או שנתפס במוחנו כמסוכן, קורה לנו בחלום, המוח שלנו, שמבחינתו האירוע הינו אמיתי, מגיב! התגובה המהירה ביותר היא הלב, כי שאר השרירים משותקים זמנית.

מדוע אנשים מדווחים על חלימה של חלום ספציפי שוב ושוב?
חלומות חוזרים משקפים תחושות, מודעות, הכרה לגבי בעיה שלא נפתרה בחייהם. לפעמים זה רגשות של אובדן פתאומי, סיום של מערכת יחסים רומנטית, מצבים שבהם היינו רוצים לומר עוד משהו, או שיסתיים אחרת, ומיקירים אחרים שבהם המודעות שלנו מנסה לפתור מצב שחווינו מחדש או שוב.

למה נראה שיש לילות שבהם חלמנו יותר מאשר בלילות אחרים?
חלק מהחלומות מרגש יותר מאשר אחרים. לרוב חלומות כאלה הם מאד מרגשים ואנחנו מתעוררים מהם, לרוב הם נשארים צרובים עימנו כי הם אינטנסיביים ומלאי חיות.