מאכלים ומזון בחלומות - חלק ב'

מאת: שגיא מנדלבוים | צילום: sxc.hu

מאכלים ומזון בחלומות - חלק ב'


בחלקו הראשון של המאמר על משמעות המאכלים והמזון בחלומות דיברנו על מספר נקודות בסיסיות בבואנו לפרש חלום שכזה, דברים כגון כמות האוכל בחלום, רמת התיאבון, תחושת השובע / הרעב והבישול עצמו.
בחלק זה נתייחס לסוגי המזונות השונים ומשמעותם העמוקה:

פירות וירקות
יותר מכל המאכלים, הפירות מייצגים את החיים ואת שמחת חיים. יש משהו נצחי, אינסופי בפרי.
מלבד מראהו וטעמו הנפלאים, יש בו את הזרע היכול להצמיח עצים אשר יביאו פירות נוספים.
אכילת פירות בחלום הינה לרוב סימבול לאושר ושמחה אותה אנו חווים בזמן עירות.
גם הירקות מייצגים שמחה, אולם הדגש כאן הוא על התעוררות והתחדשות.
אכילת ירקות בחלום מייצגת יותר את הצדדים הפרקטיים בחיינו ואת העובדה שאנו זקוקים להתחדשות. 

לחם
הלחם הינו מאכל בסיסי ואכילתו נותנת תחושת שובע ורוגע. הוא מזין את הגוף ואת הנפש.
בברכות שונות חשוב שיהיה לחם על השולחן כיוון שהוא מייצג את הדברים הבסיסיים בחיים וכן איחוד ושלמות.
כסימבול הוא מייצג את הדברים הבסיסיים בחיים: את הפרנסה, את העבודה, את השלמות ותחושת הסיפוק שיש לנו מהעבודה ומחיי משפחה. 
הבצק של הלחם קשור יותר עם הפרנסה ועם החששות שיש לנו בתחום זה. כמו שהבצק יכול שלא לתפוח ולא להפוך ללחם, כך הבצק בחלום מייצג את הפחד שלנו שהדברים בחיים לא יסתדרו כפי שאנו רוצים.

יין
היין קשור עם שמחה. הוא מופק מענבים שהם לכשעצמם סימבול של שפע, אושר וחכמה ואנו משתמשים בו פעמים אינספור באירועים המייצגים שמחה בחיינו. אנו מרימים כוסית, שותים לכבוד... והיין מלווה אותנו בכל מקום בו יש שמחה.
יין בחלום מייצג שמחה, פריון, שפע וברכה. פעמים רבות אנו נקבל את "הברכה של...." (זה שאנו מחכים לברכתו ואישורו) דרך חלום בו מורמת כוסית יין. יחד עם זאת, חלום על יין יכול גם לייצג את הרצון להתרועע, הרצון בחברה וכן את חוסר היכולת לשמור על סודות בחברה.

מתוק
המתוקים בחלום, כמו בחיים יופיעו במגוון צורות: שוקולד, ממתקים, סוכריות, עוגות והרשימה ארוכה. לא סתם המזונות המתוקים כה רבים ומגוונים. אנו זקוקים למתוק במזון שלנו כיוון שחסר לנו מתוק במקום אחר, ורובנו מכירים את התופעה של פיצוי בצורה של מתוק על חסכים רגשיים.
חלום על מאכלים מתוקים עשוי להראות שחסר לחולם כרגע מתוק בחיים. עם זאת, ריבוי של מאכלים מתוקים יכול להעיד על שפע ועל תחושת סיפוק, וממתקים הקשורים לילדות (כמו סוכרייה על מקל) הינם סימבול המחזיר את החולם לילדות ויש לבדוק מה היה שם.

בשר
הבשר אמנם נתפס בעיני רבים כמאכל בסיסי קיומי, אולם בחלום הוא מייצג דווקא את הצד החייתי שלנו וחלום על אכילת בשר מייצג את החלקים הנמוכים שלנו: החל ממיניות וכעסים ועד למקומות אגוצנטריים ופרימיטיביים הקיימים בנו. ככל שהבשר יותר אדום ומדמם בחלום, כך הוא יותר מייצג חייתיות אשר גוברת בנו.

חלב
החלב הוא המזון הראשון שהיונקים ניזונים ממנו והוא לא רק משמש כמזון כי אם גם מספק חום, בטחון וקשר עם האמא. לכן כסימבול הוא קשור עם אמהות ונתינה. צבעו הלבן מחזק את הקשר של סימבול זה עם רעיונות הקשורים עם ניקיון, טוהר ותמימות.
חלום למשל, בו החולמת שותה חלב, יכול להיות סימבול לצד האימהי המתעורר בה ולעובדה שמתעוררות בה מחשבות על אמהות ונתינה.
עם זאת, החלב הוא אחד מהסימבולים המסמלים שפע. חלום בו אנו רוחצים באמבטיית חלב הינו חלום המיצג שפע ואושר. מכאן, אגב, הביטוי "לא בוכים על חלב שנשפך".

רטבים ותבלינים
רטבים ותבלינים מוסיפים המון למאכלים ובלעדיהם האוכל יכול להיות חסר טעם. התבלינים בחלום מייצגים את הססגוניות, הגיוון וה"פלפל" שיש לנו בחיים. כך למשל, חלום בו אנו מתבלים את האוכל שלנו יכול לייצג את העובדה שאנחנו רוצים יותר גיוון ועניין בנושא שהחלום עוסק בו.


חלום לדוגמא: 

"חלמתי שאמי ואני באות לבקר את דודתי (אחותה) האהובה עלי, שנפטרה לפני יותר משנתיים. היא מכינה ארוחה גדולה, ואנחנו מחכים שההורים של הכלה לעתיד החדשה שלה יגיעו. הבן שלה (החתן) מתמהמה והיא בלחץ מזה. יש המון אוכל אבל לא מרשים לי לאכול עד שיבואו כולם, ואני עוד צריכה להספיק להגיע הביתה. אמי אומרת שהיא תיקח אותי אם צריך. האורחים מגיעים, וכבר בכניסה אמה של הכלה לעתיד מעירה לדודתי משהו (אולי על הלבוש שלה?) ודודתי מתעצבנת. מאותו רגע מצב הרוח שלה מתדרדר ולא בא לה לארח אותם. אני כבר יודעת שלא אספיק לאכול, אז אני אוכלת בוטנים ואגוזי אדמה, כאילו משלימה עם המצב".

פתרון:
הדבר המעניין בחלום הוא לאו דווקא עומס הדמויות המשפחתיות והאורחים, אלא דווקא העובדה שאת מתעסקת בעניין האוכל, או ליתר דיוק מתקשה לאכול כמו שצריך.
בפועל נראה שזהו חלום העוסק בשלמות המשפחתית שכנראה חסרה לך בחיים; הוא בא להעלות אל המודע שלך חסך זה ולעזור לך להתמודד עם הצרכים המשפחתיים שבפועל אינם ממומשים מכיוון שישנם ריבים משפחתיים אשר נמצאים ברקע.
העניין עם האוכל אותו אינך מקבלת יכול להראות כי החלום בא להעלות למודע את העובדה שאת מרגישה שאת לא מקבלת במשפחה את הבסיס אותו היית רוצה ומקבלת בפועל רק שאריות.


חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר ל
מרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010


למאמרים נוספים:

מאכלים ומזון בחלומות - חלק א'
מזון בחלומות - טעם החיים
סמלים מוזרים בחלום
מים בחלום - מחשבות על רגשות

© מנדלבוים שגיא. מטפל בהומיאופתיה קלאסית, בעל ניסיון של 16 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות, אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.