חלומות נפוצים - חלק א': נרדפים או נאהבים

מאת: אריק בלום | צילום: sxc.hu

חלומות נפוצים - חלק א': נרדפים או נאהבים


אנשים רבים חוששים לעיתים לספר חלומות שחלמו, מכיוון שהם נבוכים ואולי מבולבלים, בשל הנושאים המוזרים או ה"סוטים" המופיעים להם בחלום.
לדוגמה: אשה חולמת שהיא מסתובבת בעירום מלא ברחוב, והיא חשה בושה לספר על כך, שמא יגידו שהיא סוטה או 'מושחתת'.
לכן, חשוב להבין מהם החלומות הנפוצים, ומה חולמים האחרים, כדי להפנים שנושאים מוזרים הם נחלת הכלל ואין לראות בהופעתם בחלום סטייה או חריגה מן הכלל.
במחקר רב-עולמי שהתבצע במדינות רבות, מצאה ד"ר פטרישיה גארפילד, חוקרת חלומות מזה עשרות שנים, שכל בני האנוש באשר הם, חולמים בשכיחות גבוהה מספר מוגבל של נושאים, אותם נציג בסדרת המאמרים הקרובים.
לכל אחד מהנושאים הנפוצים יש היבט שלילי (חלום סיוטי) והיבט חיובי (חלום נעים). בדרך כלל החלום הסיוטי מופיע בתדירות גבוהה יותר, ומוכיח את ההנחה שחלום בדרך כלל מבטא מצוקה או חרדה פנימית השואפת לצאת החוצה.
בכל מאמר בשבועות הקרובים נציג סקירה תמציתית של נושאי החלומות הנפוצים ביותר – היבט שלילי/ היבט חיובי. ונפתח בנושא נפוץ במיוחד.

החולם נרדף או מותקף/ החולם אהוב ונחשק

האדם חולם שהוא נרדף או מותקף על ידי בעל חיים או על ידי אדם אחר, כאשר הוא נמצא במצב של חרדה, מתיחות או כעסים גדולים.
נושא הרדיפה בחלום הוא הנושא הנפוץ ביותר אצל אנשים בכל העולם. מתיחות במשפחה (קשר זוגי מעורער), חיכוכים בעבודה, מצב ביטחוני מאיים, חשש ממחלה קשה או קיומה, חרדה ממבחנים – כל אלו יכולים לגרום לאדם לחלום על רדיפה, כאשר ברוב המקרים הגורם הרודף בחלום הוא זר ובלתי מוכר.
הגורם התוקף מסמל משהו אחר עבור כל אדם, בהתאם למצוקות של החולם בחיי היום יום.
החרדות של אדם מובטל, שונות מהחרדות של איש עסקים כושל, או מהחרדות של תלמידת תיכון המתמודדת עם בחינות הבגרות.
אצל נשים רבות מרדף על ידי גורם זר (גבר או בעל חיים) משקף חרדה מיחסי מין, או תזכורת על הטרדה או אונס מיני מהעבר.
אדם המאיים על החולם במציאות יכול להופיע בחלום בתחפושת של חיית טרף חושפת שיניים ומלתעות מפחידים ביותר.
מי שמתקשה להבין ממה הוא חרד בזמן הערות, חולם בדרך כלל על גורם מעורפל הרודף אחריו בחלום: רוח, שד או יצור כלל לא מזוהה.
כאשר הרודף בחלום הוא אדם המוכר במציאות (מעסיק, אב, אם או מכר אחר), החלום מעלה חרדות ועימותים מהמציאות: החולם יודע על מה מדובר, ולכן הוא מסוגל להתמודד עם מושא החרדה בכוחות עצמו או בסיוע של פסיכולוג.
כל אירוע של תקיפה בחלום משקף חרדות או כעסים במציאות של החולם. החלום מאותת לחולם להתעמת עם מי שמאיים עליו, להפגין ביטחון עצמי ולבטל כל איום המטריד את מנוחתו ביום ובלילה – זהו תפקידו המופלא של החלום!

חלומות אהבה:
במקביל לחלומות הסיוטיים, רבים מאוד חולמים על מעורבות בקשרי אהבה וקשרי מין עם אנשים קרובים או אנשים זרים.
כל החלומות מסוג זה מבטאים את כמיהת האדם החולם לאהבה ולעינוג מיני, ומעידים על חסך הקיים בחייו במציאות.
מחקרים מוכיחים באמצעות מדידות תפקוד של איברים בזמן השינה, שגם גברים וגם נשים עוברים חוויות מיניות בחלומותיהם. הדבר מוכח ביתר קלות אצל גברים רבים, המתעוררים מחלומותיהם באמצע הלילה או בבוקר עם זקפה או רטובים.
נשים רבות מעידות, שהן מסוגלות להגיע להנאה מינית גבוהה יותר בחלום מאשר במציאות.
החלומות המיניים מופיעים אצל מי שמצוי בקשר חזק מאוד של אהבה, או אצל מי שסובל מחסך משמעותי בכל מה שקשור לרגש, אהבה ומין.
קשר של אהבה בחלום עם כוכב קולנוע או אדם כלשהו רחוק, משקף במידה רבה כמיהה לתכונות שהחולם מייחס לאותו אדם כמו: יופי, יצירתיות, חוכמה ועוד.
אשה יכולה לחלום שהיא מקיימת יחסי מין עם השחקן רוברט רדפורד, כאשר החלום משקף את כמיהתה לקשר עם גבר יפה ומפתה – תכונות המיוחסות לשחקן.
הופעת בעל חיים חביב בחלום, משקפת צורך וגם רצון של החולם לפנות לדרך חדשה וטובה יותר בחייו, וזה גם יכול להיות אושר מיני חדש.

בעלי חיים:
בחלום יכולים להופיע מספר בעלי חיים, או בעל חיים שחציו ציפור וחציו כלב או יצור מוזר אחר. לאדם החולם יש כמיהה אל התכונות שבעלי החיים הללו משקפים.
קיום יחסי מין עם בעל חיים בחלום לא קשור לסטייה, אלא לתשוקה של האדם לקיים יחסים עם בן זוג המאופיין בתכונות הטובות המיוחסות לאותו בעל חיים מהחלום.
אישה שחשה מאוד אומללה בחייה, יכולה לראות את בעלה בדמות של בעל חיים מכוער, מאיים ומפחיד מאוד בחלום, כאשר הוא יכול לפתע להשתנות מחיה לדמות אדם.
הרבה זוגות נשואים העידו שחלמו לפני חתונתם על חתונה מפחידה, מה שמבטא את החששות והחרדות אשר מלווים כל זוג לפני טקס נישואיו.
כשאדם נשוי חולם על חתונות, סמל החתונה במקרה זה מעיד על רצון לשינוי בחיים: חתונה מסמלת תהליך של שינוי העובר על האדם, ולכן גם אנשים על סף מוות דיווחו שהם חולמים על חתונה.
נשים רבות חולמות על תינוקות או ילדים, מה שמשקף את יצר ההולדה הנשי.
דמויות אלו יכולות להופיע גם בחלומות של גבר החש דחף להביא ילדים.
תינוק בחלום יכול גם לסמל רעיון או יצירה חדשה בחייו של החולם. מוטיב הלידה מופיע גם בלשון המדוברת של בני האדם, כמו: "פרויקט חדש נולד", "נולדה לסופר יצירה חדשה" וכו'.

למאמרים נוספים:
סמלים מוזרים בחלום

סיוטים - איזה מסר הם מעבירים לנו?

מה מסמלים חלומות על רדיפה?

רומנטיקה ואהבה בחלומות

חלומות על חיות

חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר ל
נבחרת המיסטיקנים של ישראל בטלפון 072-3401010

אריק בלום - כותב ומרצה בנושא: "הומור מחזק את הנפש".
ליצירת קשר: [email protected]