איך נוצרים חלומות?

מאת: יעקב ברמץ

איך נוצרים חלומות?


כדי להבין
מהו החלום, צריך להבין עובדה בסיסית לגבי המוח. המוח שלנו, לא יכול להפסיק לעבוד ולו לרגע קט. אדם שמוחו מפסיק לעבוד יותר מעשרים שניות, ימות. כשישנה בעיה בהספקת חמצן לגוף, המוח הוא האיבר האחרון שיפסיק לקבל חמצן, זו המשמעות של עילפון. אם מסיבה כלשהי אין הספקת חמצן סדירה לגוף, השרירים מפסיקים לקבל חמצן והגוף קורס, אולם המוח ממשיך לקבל אספקה סדירה.

המשמעות לכך היא שהמוח מפעיל בעצמו כל הזמן את התאים שלו באופן ספונטני, מעין תחזוקה. בין השאר מופעלים התאים המפענחים אותות חשמליים המתקבלים מפירוק האור בעיניים (כלומר התאים המפענחים את מה שאנו רואים).

המוח מפעיל תאים אלו כל הזמן באופן אקראי לחלוטין. לפעילות אקראית וחסרת פשר זו אנו קוראים 'רעש לבן'. כלומר פעילות אקראית חסרת מובן, בדומה לטלויזיה שרואים בה 'שלג' (בתמונה מימין). ה'רעש הלבן' הזה קיים הן בשינה והן בערות. אולם בשעת הערות האדם מקבל גירויים מהסביבה, כמו תמונות של עצמים או קולות או ריחות וכו'.

הגירויים הללו שנקלטים במוח, נקלטים על רקע אותו רעש לבן, שהוא לא קשור לגרויים שבחוץ. מאחר שהגירויים מבחוץ חזקים וברורים דיים, המוח יודע להתעלם מהרעש הלבן כשהוא בא לפרש את האותות החשמליים שבו. בשעת שינה, כשהעיניים עצומות, אין גירויי תמונות או אור שבאים מהחוץ בכלל, כל מה שנשאר למוח לפרש זה ה'רעש הלבן'.

תכונה נוספת ובולטת של המוח שלנו היא שהוא אוהב סדר. בכל מקום הוא יחפש תבניות ויפרש דברים על פי מה שמובן או מוכר לו. בשל אהבתו לסדר, הוא מפרש גם את ה'רעש הלבן' או ה'שלג' כתמונות. כלומר המוח מפרש את ההפעלה הספונטנית שלו, ההפעלה האקראית, כתמונות ודמויות. ממש כמו שאנו מתבוננים בעננים שאין להם צורה מוגדרת, ויכולים לראות בהם צורות ("...הנה ענן, דומה לעוד עננים שכבר חלפו, ובכל זאת עוד, אני רואה צורות..." שלמה ארצי). כלומר, הוא משליך על הכתם שהוא רואה, תמונה מהמאגר שיש לו. זהו החלום.

תופעה דומה לחלום ניתן למצוא במצב אחר. ישנה תופעה הנקראת "חסך חושי". כששמים אדם באמבט של מים חמימים בחדר אטום לרעש ואור, אחרי כחצי שעה יתחיל לראות תמונות ולשמוע קולות, כלומר יפרש את ה'רעש הלבן' שמוחו מייצר באופן ספונטני.

המוח מפרש את ה'רעש הלבן' הספונטני על פי מאגר תמונות ונתונים שיש לו. במאגר נמצא את האירועים שקרו בימים האחרונים, את האירועים המשמעותיים שקרו לאדם בחייו, את המשאלות שלו, את הפחדים שלו, את הקונפליקטים שלו, ולפעמים שדרים מאברי הגוף (על כך אפרט בהמשך).

מרכיבי החלום
עד כאן נגעתי בחלום מבחינת נקודת המבט הפיזיולוגית. עתה נראה את ה
חלום מההיבט הנפשי. כאמור, בעת השינה כשאין גרויים מבחוץ והמוח עירני לחלוטין הוא מתחיל לפרש את הכתמים והנקודות שהוא עצמו יצר. לפי רבים מהתיאורטיקנים, וכיום יש לכך גם הוכחות מדעיות, קיים אצל האדם מה שמכונה "לא מודע".

אל הלא מודע מודחקים אירועים מזמנים שונים, שבעיקרם הם חומר 'מסוכן' או 'אסור' או 'מפחיד' לנפש המודעת. חומרים אלו לא אוהבים להיות מודחקים והם מנסים לעלות על פני השטח. אולם ישנם שומרים הדואגים לזה, שאף חומר כזה לא יעלה למודעות.

לפעמים השמירה היא יעילה ואנו קוראים לה מנגנוני הגנה גמישים ומסתגלים, לפעמים היא פחות יעילה ואנו קוראים לה מנגנוני הגנה נוקשים, ולפעמים היא ממש לא יעילה ואנו קוראים לזה סימפטומים, כלומר מתחילים לראות כל מיני סימפטומים כמו עצבנות, אובססיביות, חרדות וכו'.

בשעת ה
שינה קורה מה שקורה בכל מחנה צבאי, חלק גדול מהשומרים הולך לישון. נשארת משמרת מדולדלת שניצבת על המשמר. להזדמנות הזו חיכה החומר האסור מהתת המודע והוא מזדחל לו החוצה. ליתר ביטחון, בדרכו החוצה הוא מסווה את עצמו ומתחפש לדברים אחרים.

החומרים האסורים מולבשים על ה'רעש הלבן' בראיה ונותנים לו משמעות לא לפני שהם מתחפשים. כך שבבואנו ללמוד על ה
תת מודע מהחלום, עלינו לברור את התחפושת מהחומר עצמו. בבוקר כשמתעוררים, שאר השומרים קולטים מיד שהחומרים המחופשים הם החומר המסוכן ומיד מחזירים אותו לתת מודע. לכן בבוקר עם היקיצה נעלם ומתפוגג לנו החלום.

ממה מורכבת התחפושת:
אירועי יום האתמול (הימים האחרונים).
סמלים אוניברסליים.
סמלים אישיים.

המרכיב הראשון: אירועי יום האתמול משמשים בעיקר כתפאורה לאירוע האסור מהתת מודע. זהו מרכיב של 5% בערך מ
משמעות החלום.

המרכיב השני: סמלים אוניברסליים (כדוגמא, נחש - איבר מין גברי, נהר - לידה, זקן חכם וכו' וכו') עשויים לשמש מפתח לפענוח החלום, אולם גם הם מהוים לא יותר מ 5% מהחלום.

המרכיב השלישי: זהו המרכיב העיקרי, וכדי לפענח אותו הפסיכולוג צריך שיהיה לו ידע רב על החולם המטופל, וכן לבדוק עם המטופל מה הפירוש שהוא נותן לכל סימן וסימן. פרויד קרא לחלום: "דרך המלך לתת המודע", ואכן בהקשבה טובה ופענוח החלום שזה בעצם הורדת התחפושת, אנו מוצאים את החומרים המודחקים בתוך התת מודע. מתיאור זה ברור מדוע פענוח חלומות של מישהו שאינו מוכר (למשל כאן בפורום) הוא כמעט בלתי אפשרי.

מסתבר שלתוך החלומות שלנו נכנסים לפעמים
אותות מהגוף. במקרים רבים, אנשים שהיו בריאים בגופם, ניגשו לבדיקת איבר כזה או אחר בגוף בעקבות חלום שחלמו אודות האיבר, והסתבר שאכן החלה להתהוות בו בעיה פיזית שעדיין לא באה לידי ביטוי בסימפטומים של כאב או סימפטומים אחרים.

יעקב ברמץ - פסיכולוג מומחה



חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 

אתם מוזמנים להתקשר למרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010