תפקידי השינה

מאת: יעקב ברמץ

תפקידי השינה

השלב המעניין של השינה, זו שנת ה-REM. קוראים לה גם שינה פסיכולוגית וגם שינה פרדוקסאלית. מאחר ובשינה הזו, לפי רישום גלי המח במכשיר E.E.G נראה כאילו האדם ער לחלוטין. במחקר שנערך, נבדקים הלכו לישון כשהם מחוברים למכשיר- E.E.G. את חלק מהנבדקים העירו ברגע שנכנסו לשנת ה-REM וחלק העירו מדי פעם, כמספר הפעמים שהעירו את הנבדקים הראשונים בשנת ה-nonREM. בטרם הלכו לישון לימדו אותם כללים של משחק מורכב הדורש שינון ותירגול.
מסתבר שבבוקר, אלה שלא הייתה להם שנת REM, לא זכרו ולא הבינו את הכללים, בעוד שנבדקים שהייתה להם שנת REM, כן ידעו. כך שנראה כי הביטוי העממי "אני רוצה לישון על זה..." (לפני החלטה וכדומה), יש לה על מה להסתמך.

שיתוק בזמן השינה
 
כאמור בעת השינה בשלב ה-REM המח עירני לחלוטין. מתבקשת השאלה: איך זה שהמח פעיל ועירני ובכל זאת אנו נשארים במקומנו ולא מבצעים את מה שאנו רואים בחלום? מסתבר שישנו מרכז שרירים (באזור הגרון) שאחראי על שיתוק השרירים בגוף בעת החלימה.

בניסוי בו נטרלו תרופתית אצל חתולה את אותו מרכז, החתולה קמה מתוך שינה, נהמה כנמר, וצדה עכבר דמיוני. ברור שאם היינו פועלים ונעים מתוך שינה, היינו עלולים לסכן את עצמנו. לכן קיים מנגנון של שיתוק השריר. כולנו בוודאי שמנו לב כמה קשה לנו בבקר לקום וכמה הלאות קיימת באיברינו. זוהי תוצאה של שיתוק השרירים. ניתן מכאן ללמוד כמה דברים.

ראשית הקושי לקום נובע מתהליך טבעי של שיתוק השרירים. שנית, ניתן להתגבר על כך בפשטות. אם מתכננים (בראש) את שעת ההשכמה - הגוף, לאחר תרגול לא ארוך, ילמד לסיים את
שלב ה-REM לפני היקיצה, שהשרירים לא יהיו משותקים, ונקום בלי שעון מעורר, בזמן ובעירנות גדולה. למעשה, כולנו מכירים אצלנו את התופעה הזו, כשיש לנו למחרת משהו חשוב, מרגש, כמו טיול או פגישה וכו', אנחנו מזנקים מהמיטה בזמן ללא קושי.

דבר מעניין נוסף הוא הדיבור בזמן השינה. בעת שנת nonREM האדם לא יקלוט שום מילה אם ידברו אליו, מלבד את שמו שלו. בזמן ה-REM אפשר לדבר עם האדם ולפעמים (תלוי במידת עייפות פיזית ועוד משתנים אישיים) הוא יענה בקול.

להזכיר, כדי לדעת מתי האדם נכנס לשנת ה-REM, אין צורך בשום מכשור, רק לראות אם יש תנועות עיניים מהירות מתחת לעפעפיים העצומות.


חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר ל
מרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010

יעקב ברמץ - פסיכולוג מומחה