מאכלים ומזון בחלומות - חלק א'

מאת: שגיא מנדלבוים | צילום: sxc.hu

מאכלים ומזון בחלומות - חלק א'


אוכל זה עניין רציני. לא הגזימו ג'ורג' ברנארד שאו שאמר: "אין אהבה עמוקה מאהבת המזון" וסמואל ג'ונסון כשהוסיף ואמר: "לעולם אין אדם חושב באותה הרצינות על דבר כפי שהוא חושב על ארוחתו".
הצורך שלנו במזון הוא הרבה מעבר לצורך פיזיולוגי קיומי. זהו צורך פסיכולוגי ויש בינינו למזון שאנו אוכלים קשר כה חזק שדבר לא יוכל להפריד בינינו.

אין ספק שאוכל, במיוחד לעם היהודי, הנו אחד מהנושאים היותר חשובים המעסיקים אותנו כל הזמן.
האוכל הוא מצרך בסיסי וקיומי, אולם הוא הרבה יותר מזה. אנו מברכים עליו, צורכים אותו כשאנו שמחים, כשאנו אבלים, משתמשים בו בטקסים שונים ואפילו בהעדרו, בתקופה של צום, אנו חושבים עליו.

המזון הינו אחד מהסימבולים הבסיסיים בו אנו משתמשים. פעמים רבות הוא משקף את מצב הרוח שלנו. אי אפשר שלא להסכים עם בריאן סאבארין כשאמר: "אמור לי מה אתה אוכל ואומר לך מי אתה", כיוון שלא פעם המזון שאנו אוכלים משקף את מי שאנו, את הרגשות שלנו ולא פעם המזון שאנו אוכלים משמש תחליף למה שחסר לנו בחיים ואולי מסיבה זו תת-המודע שלנו משתמש בו כל כך הרבה בחלום.

אך תחילה, לפני שנמשיך, חשוב לציין כי לפני שאנו נגשים לפתרון חלום, עלינו לוודא תחילה שהסימבול שהופיע בחלום אינו רלוונטי לאירוע שהתרחש בחיי החולם, ורק לאחר מכן, כשנשללת אפשרות זו, באפשרותנו להתחיל לפרש את החלום.
כך למשל, אין זה כל-כך נדיר שאדם שהתחיל דיאטה לפני כמה ימים יחלום על אוכל. אין זה אומר שהחלום על ממתקים ושפע של מאכלים משמינים מייצגים מסרים שעולים כרגע מתת המודע, אלא געגועים לדבר שכה חסר לו - לאוכל.

באופן כללי וגורף האוכל הוא סימבול המייצג את החיים. האוכל, כמו סיטואציות רבות בחיים, עשוי לעורר בנו תיאבון, תאווה והנאה עצומה, ומנגד יכול לעורר בנו תחושת תיעוב ואם נגזים אפילו נוכל לחוות תחושת אשמה ו/או סלידה.

כשנפגוש חלום בו מופיעים מאכלים ודברי מזון, לפני שניגש לפתרונו, אנו צריכים תחילה לבחון כמה נקודות חשובות: 

כמה מזון ודברי מאכל יש בחלום
כמות המזון ודברי המאכל הקיימים בחלום מייצגים את תחושת השפע שאנו חווים במציאות. חלום בו נחלום על שולחן הערוך לארוחה ושתחושת חוסר השפע ודלות האוכל מורגשת בו, יכול לייצג את תחושת החולם כי במציאות הוא אינו התברך בהרבה שפע. 

כמה תיאבון יש לנו בחלום
התיאבון, או היעדרו, מייצג את התשוקה שלנו לחיים, את הויטליות שלנו, את אהבת החיים ויכולתנו ליהנות מהם. חלום בו יש אמנם שפע מאכלים, אולם יחד עם זאת אין תיאבון ובפועל החולם לא נוגע באוכל, עשוי להראות כי למרות שבמציאות החולם חווה שפע, הוא אינו מסופק וחש שהוא איבד עניין בתחום בו עוסק החלום. 

תחושת השובע
תחושת השובע או היעדרה בחלום מייצגת את תחושת הסיפוק שיש לנו ממה שאנו עושים בחיים ואת ההנאה שאנו מפיקים מהם. חלום בו אנו אוכלים היטב ומרגישים תחושת שובע עשוי לייצג את תחושת השובע אותה אנו חווים בחיים שלנו ואת העובדה שאנו מסופקים ממה שיש לנו.

בישול
אם האוכל מייצג את החיים, הרי שהבישול הינו סוד החיים. להיות מסוגל לקחת את המרכיבים השונים, לחבר אותם נכון, לתבל ולהפוך אותם לתבשיל טעים זה ממש כמו להיות מכשף, ולא סתם אמרה פאגי פרן ש"הדרך ללב הגבר עוברת דרך קיבתו", כי הרי בדרך זו אפשר לכשף כל גבר.
חלום בו אנו מבשלים הינו סימבול המייצג את היכולת שלנו לדאוג לעצמנו, לחבר את כל המרכיבים השונים בחיים ולהפוך אותם להצלחה ולדבר נפלא. אך יחד עם זאת, אנו יכולים להיתקל בחלום בו אנו מבשלים ואופים, אולם את האוכל אנו נותנים לאחרים ולא נהנים ממנו בעצמנו, חלום היכול לייצג את העובדה שאנו לא נהנים מפרי עמלנו.

במאמר הבא נדבר על סוגי האוכל והטעמים השונים וניתן דוגמא לחלום שכזה.

חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר ל
מרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010


למאמרים נוספים:
 

© מנדלבוים שגיא. מטפל בהומיאופתיה קלאסית, בעל ניסיון של 16 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות, אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.