עולם החלומות על פי פרויד - חלק ב'

מאת: אריק בלום

עולם החלומות על פי פרויד - חלק ב'

להלן מספר דוגמאות הלקוחות מהרצאותיו של פרויד על עולם החלומות. הדוגמאות ממחישות את תהליך הפענוח על פי עקרונותיו של פרויד.
דוגמה 1: אדם חולם בתמונה ראשונה שדודו מעשן סיגריה ביום שבת, ובתמונה לאחר מכן מוצגת אישה אחת מלטפת ומפנקת את החולם, כאילו היה בנה.
הרקע לחלום: החולם סיפר שדודו, יהודי ירא שמים, מעולם לא עישן בשבת, ואת דמות האישה הוא מקשר לאימא שלו.
פענוח: אילו דודו של החולם היה עובר עבירת עישון שבת, אזי היה החולם מתיר לאימו לחבק אותו
בדרך המתוארת בחלום. מילת השלילה "אילו" נוספה לפירוש, מכיוון שהדוד מעולם לא חילל שבת כמוצג בחלום.

דוגמה 2: סטודנט חולם שהוא רוכב על אופניו, ואחריו דוהר כלב תחש חום ואוחז בעקב נעלו. הוא יורד מאופניו והולם בכלב שנאחז בו בשיניו. מולו יושבות מספר נשים מבוגרות ומגחכות.
הרקע לחלום: החולם העיד שהוא התאהב בבחורה לאחר שראה אותה ברחוב כשהוא חולף על פניה עם אופניו, אך אין לו קשר אליה. הבחורה הלכה עם כלב תחש (זהה לכלב שבחלום).
פענוח: הכלב המתנפל על החולם הוא הגורם המקשר החסר לבחור כדי ליצור קשר עם האישה. המבוגרות המגחכות הן תחליף לבחורה אשר לא מופיעה כלל בחלום.

דוגמה 3: אדם שאביו נפטר לפני שנים אחדות, חולם שהאב המת מוצא מקברו ופניו עצובות. האב ממשיך לחיות, אך החולם עושה הכל כדי שלא ישים לב לאב שחזר לחיים.
הרקע לחלום: לחולם היה אב חולה מאוד שעלות הטיפול בו היתה גבוהה, אך הוא הקפיד לתמוך באביו בשל הצורך לכבד את האב.
פענוח: בחלום בעצם מובעת משאלה שהאב ימות (קיימת עוינות בתת-מודע), אך הצורך לכבד את האב גורם לאב לחזור לחיים. בהמשך החולם יודע שהאב חי, אך מעדיף להתעלם מקיומו (לא מעוניין לטפל בו ולשלם עבורו).

דוגמה 4: אישה חולמת שהיא הולכת בביתה ומטיחה את ראשה עד זוב דם בנברשת התלויה נמוך מאוד בחדרה.
הרקע לחלום: אין לחלום קשר למעשה במציאות. האם מעידה שביום החלום היא התלוננה בפני הבת שלה על נשירת שיער בראשה, והבת הגיבה בלעג: "ראשך יראה קירח כמו תחת".
פענוח החלום: נברשת (עצם קשה שניתן להאריכו) מייצגת את איבר המין הזכרי. הגובה הנמוך בו תלויה הנברשת, והקשר למחשבתה על ראשה כעל תחת, מקשרים את הדימום לפגיעת איבר המין הזכרי בחלק גופה התחתון.

דוגמה 5: אישה חולמת על קצין חבוש כומתה אדומה רודף אחריה ברחוב. היא בורחת מפניו, רצה ועולה במדרגות, והוא אינו פוסק מלרדוף אחריה. היא מגיעה אל דירתה חסרת נשימה וטורקת את הדלת בפניו.
הוא נשאר בחוץ, והיא רואה אותו מבעד לעינית יושב ובוכה.
הרקע לחלום: החלום התרחש בעקבות ליל אהבים סוער של האישה עם גבר. היא חפצה מאוד בילד, אך הגבר חשש מאוד מכך.
פענוח: כל תיאור המרדף הוא למעשה תיאור המשגל בין הגבר והאישה. טריקת הדלת והסתגרותה מפני הגבר מבטאים את התחמקות הגבר החושש מסיומו של המגע שבאהבה. הבכי מרמז על צערו של הגבר ששפך זרע, שעלול להפוך אותו לאבא.

דוגמה 6: אישה חולמת שפרצו לביתה והיא צועקת לעזרת שוטר. אך הלה הלך לו יחד עם שני ארחי-פרחי לכנסיה. מאחורי הכנסיה היה הר ולמעלה יער עבות. בכניסה לכנסיה היו מספר מדרגות עליהם עלו האנשים. השוטר היה מצויד בקסדה, בענק ובאדרת. היה לו זקן חום. שני הפרחחים שהלכו עימו, לבשו סינרים מופשלים כשקים חגורים על מותניהם. מן הכנסיה יצאה דרך אל ההר, משני צידיה המון עשבים עבותים ובהר הם הפכו ליער של ממש.
פענוח: החלום משופע בסמלים מיניים. איבר הזכרות מתואר באמצעות שילוש האנשים (השוטר ושני הפרחחים). איבר הנקבות מתואר על ידי הנוף, שיש בו כנסיה, הר ויער. העליה במדרגות מסמלת את המשגל. ההר בחלום הוא סמל למה שמתואר באנטומיה כהר הערווה.

דוגמה 7: אדם חולם שהוא הולך עם שני אנשים, שאת שמותיהם שכח עם התעוררותו, על גשר ברזל תלול וגבוה. פתאום נעלמו השניים והוא רואה איש שמראהו כמראה שד. הוא מתמלא פחד גדול, ואז הגשר נשבר והוא נופל לתהום.
פענוח: החלום מכיל סמלים המשקפים מוות. כאשר חולם טוען ששכח את שמות האנשים בחלומו, הרי שמדובר באנשים קרובים לו מאוד. ואכן, לחולם במקרה זה יש שני אחים. אם היה מאחל לשני אחיו מוות, הרי שהיה נתקף פחד גדול. השד מסמל את מלאך המוות. הגשר מסמל את החיים השבריריים.

 
חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר ל
מרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010


אריק בלום - כותב ומרצה בנושא: "הומור מחזק את הנפש".
ליצירת קשר:
[email protected]  |  0545-727188 / 09-7431744.


למאמרים נוספים:
עולם החלומות עפ"י פרויד - חלק א'
חלומות סדרתיים
החלום - מציאות או דמיון?
חשיבותם של החלומות ומחזור השינה
אלמנט מזג האוויר בחלומות