תעתועי דמיון

מאת: מערכת Dreams | צילום: SXC.hu

תעתועי דמיון

ההיית או חלמתי חלום
תעתועי דמיון הם מצב שיש לו הסבר רגשי ואפילו מדעי. בפן המדעי ההסבר הוא כי פוטונים, חלקיקי אור, שעוברים בזמן קצר מאד באוויר שהצפיפות שלו והטמפרטורה שלו משתנים, גורמים לראיית תמונה או מצב שלא קיים באמת. התופעה נקראת גם חזיון תעתועים, או מיראז'.
התנאים האופטימליים להיווצרותו של מיראז' הם אקלים חם במיוחד, ביום בו האוויר "עומד" ללא כל תנועה ובשטח מישורי. האוויר הקרוב ביותר לאדמה הוא האוויר החם ביותר וצפיפותו עולה באופן מדורג יחד עם הגובה.
הפוטונים, אותם חלקיקי אור, נעים במסלול המתחיל מגובה השמיים ועד לזווית הראייה של האדם.
זהו המצב בו נצפה דבר שהוא בגדר הזיות, תעתועי דמיון, כלומר דבר שאינו אמיתי. התופעה המראה מים במקום בו אינם נמצאים קשורה להסבר הפיזיקלי, בו אנו רואים ממרחק את השתקפות השמיים המעלה את ההנחה כי מדובר באמת במים.

זרזים המסייעים לתעתועי דמיון
תעתועי דמיון יכולים להתרחש כתוצאה מטראומה קשה. כמו כן הם קורים בעקבות שימוש מרובה בסמים הגורמים לתופעה של הזיות, עד כדי חוויות אסטראליות ממש, כמו התנתקות מהגוף. מדובר בשימוש של סמים ממריצים.
גורמים נוספים להזיות הם כאמור טראומה או מציאות נפשית הגורמת למועקה כה רבה בחייו של האדם, עד כי ההזיה עצמה משמשת לו כמעין מגן המפריד בין המציאות לבין האדם החי אותה.
כמו כן פגיעת ראש חמורה יכולה לגרום למצבים של תעתועי דמיון או הזיות, התייבשות קיצונית, או מחסור חמור בשינה של כמה ימים ברצף.

סוגים של תעתועי דמיון
תעתועי דמיון, או הזיות הנגרמות כתוצאה משימוש בסמים, גורמות לראייה של צבעים עזים וצורות שונות בסמוך לאדם ההוזה. זהו תוצר של ערבוב חושי הנובע מגירוי מאד מוגבר של מערכת העצבים, שגורם לשיפוט לקוי ופרשנות שגויה של העצמים מסביב ושל מציאות בכלל.
במצבים של מחלה נפשית כגון סכיזופרניה, מתרחשות הזיות או תעתועי דמיון הגורמים לשמיעת קולות או עיוותי ראייה מבהילים. הזיה מסוג זה מאופיינת בקושי של ההוזה להבחין ולהבדיל את המציאות מהדמיון, אך ברוב המקרים קיימת הבנה הבסיסית אצל ההוזה כי התופעה אינה מציאותית.
תעתועי דמיון הם לעתים כה מוחשיים עד כי האדם הרואה את הדמות, האובייקט או הצבע, משוכנע לחלוטין כי אכן מדובר בדבר אמיתי.
במקרים קיצוניים מאד, המתרחשים בתדירות גבוהה ועלולים להשפיע על השיפוט, ההמלצה היא לקבל טיפול מקצועי ואולי גם להסתייע בתרופות.


כנסו לאתר לשיחה אישית עם מומחים רבים נוספים בתחומי התקשור,    ASKme נבחרת מומחי המיסטיקה של ישראל מייעצים ונותנים תשובות בכל תחומי התקשור והמיסטיקה בטלפון : 072-3401010

למאמרים נוספים:
על חלומות וחוויות חוץ-גופיות
חלומות מעולמות עליונים
חלימה צלולה: שלב חמישי. שיתוק השינה
החלום כדרך להארה רוחנית
חלומות נבואיים