עולם החלומות על פי הקבלה היהודית

מאת: אריק בלום

עולם החלומות על פי הקבלה היהודית

הרמב"ם (רבי משה בן מימון – מאה ה-12 לספירה), מגדולי חכמי ישראל, חקר במשך שנים את נושא החלומות, וכמוהו עשו חכמי הקבלה היהודית – כולם ראו בחלום אירוע חשוב בחיי הנפש של האדם. הרמב"ם טען שמהות הנבואה בחלום: כל המידע מגיע אל האדם באמצעות החלום.

על פי הקבלה היהודית היקום מחולק בצורה היררכית לארבע עולמות: אצילות, בריאה, יצירה ועשייה. מידע מועבר בין העולמות השונים עד שהוא מגיע אל האדם. בני האדם קולטים מידע רק מהעולמות ה"תחתונים": בריאה ויצירה.
בעולם האצילות שוכנים השכינה (צד נקבי באלוהות) והקב"ה (הקדוש ברוך הוא): על פי הקבלה בעולם זה מצוי כל המידע העתידי. למרבה הצער רק מעטים ביותר הם האנשים המסוגלים לקבל מידע ישירות מעולם האצילות, ומשה רבנו הוא אחד מהם.
בעולם הבריאה שוכנים שרפים (מתוארים בפירוט בספר יחזקאל). לכל שרף יש שש כנפיים, בניגוד למלאך רגיל בעל שני כנפיים, והוא נמצא ברמה רוחנית גבוהה.
בעולם היצירה שוכנים מלאכים (בעברית: שליח). החלומות הנבואיים מגיעים מעולם זה.
בעולם היצירה שוכנים מלאכי שרת ומלאכי החבלה, אלו האחרונים הם שליחי מלאך המוות. חלומות סיוטיים מגיעים ממלאכי החבלה, וחלומות טובים מגיעים ממלאכי השרת.
מלאכי השרת המוכרים לנו הם:
רפאל: אחראי על כל מה שקשור במרפא וריפוי.
אוריאל: מלאך בצורת אדם, מלאך חביב המשדר מסרים - אחראי על "קשרי לקוחות".
מיכאל (101 בגימטריה – ערך חשוב): הוא "שר הפנים", דמות מסתורית ביותר. זהו המלאך האחראי על עם ישראל, ולכל מה שעובר על עם זה. מיכאל מתואר בהרחבה בפרק אחרון של ספר דניאל, והוא נזכר ברמזים במקומות נוספים בתנ"ך.
גבריאל: מלאך קדוש באסלאם ומופיע הרבה בקוראן (השם "ג'יבריל" נפוץ). מלאך זה קשור לכל מה שקשור לשיפוט, לדין.
עולם העשייה (מלשון מעשה) הוא העולם הגשמי, המעשי, המציאותי בו חיים בני האנוש. הנביא הוא בן אנוש שמסוגל לתקשר עם עולמות גבוהים, וגם יודע לפענח את המידע שמגיע אליו, כאשר חלק ניכר מסיפורי התנ"ך הם סיפורי חלומות.

מהו נביא
המושג "נביא" הוא ראשי תיבות:
נ = חמישים (ערך מספרי של האות "נ") שערי בינה – אלו "מסנני" המידע המועבר בין העולמות, כאשר חלק ניכר מהמידע מצונזר.
ב = בריאה.
י = יצירה.
א = אצילות.
נביאי התנ"ך (שמואל, נחמיה, ירמיה, יחזקאל, יונה, ישעיה ואחרים) מספרים על חלומות שחלמו, בעיקר חלומות נבואיים, ועל סמך חלומות אלו הם מנסים להשפיע על התנהגות העם ומנהיגיו. הנבואות לעיתים קשות, ולכן הם מתעמתים עם מנהיגים שלא מאמינים להם.
יחזקאל חלם על חזון העצמות היבשות ועל גוג ומגוג – נבואה המתגשמת בימים אלו. הוא מתאר את עם ישראל חוזר מהגלות, ונמצא בעימות מלחמתי מתמיד עם המדינות השכנות.


חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר ל
מרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010


אריק בלום - כותב ומרצה בנושא: "הומור מחזק את הנפש".
ליצירת קשר:
[email protected]



למאמרים נוספים:

מסרים בחלומות

טיפים לפירוש ולפענוח חלומות

סמלים מוזרים בחלום