חלומות על נפילה

מאת: יוסי כהן

חלומות על נפילה


חלומות שבהם אנו מוצאים את עצמנו נופלים הינם שכיחים ביותר בעולם החלומות. בניגוד למיתוס הפופולארי, אתם לא באמת תמותו אם לא תתעוררו לפני שתפגעו בקרקע בעקבות הנפילה...
כמו בכל החלומות השכיחים, נפילה משקפת חוסר ביטחון מסויים בחיינו, חוסר יציבות וחרדות. אתם מרגישים המומים או כנועים כלפי כל כך הרבה דברים בחיים האמיתיים וחסרי שליטה לעתים כך שזה משתקף גם בחלומות שלנו. השיקוף יכול להיות עבור הדרך בה אתם מרגישים במערכת הזוגיות או בסביבת העבודה. איבדתם את היציבות ואינכם יכולים להתמודד עם הקושי של חיי היום יום בעולם המודרני.

כשאתם נופלים, אין שוב דבר שאתם יכולים להיאחז בו. אתם פשוט נעים מטה בלי יכולת בקר או שליטה. חוסר השליטה הזה יכול להיות מקביל למצבים שמתעוררים בחיים האמיתיים. חלומות על נפילה משקפים גם הרגשה של כישלון או נחיתות במצבים מסויימים בחיים. יכול להיות שמדובר בכישלון בבית הספר או בעבודה, אובדן של סטטוס או כישלון בחיי האהבה. אתם מרגישים בושה ואובדן של תחושת הגאווה. אינכם יכולים להתמודד עם הסטטוס קוו או חוסר היכולת להצליח.

על פי התאוריה הפרויאדנית, חלומות של נפילה משמעותם גם נסיון להילחם בתחושה של מיניות או דחפים בלתי נשלטים. יכול להיות שאתם גם שוגים בחוסר ביטחון מסויים או חוסר בהירות לגבי המיניות שלכם. זה מה שאומר פרויד בכל מקרה.

חלומות נפילה מתרחשים בדרך כלל בשלב הראשון של השינה. חלומות בשלב זה בדרך כלל מלווים בהתכווצויות שרירים בידיים, ברגליים ולעתים בכל הגוף. לעתים, כאשר אנו חווים את חלומות הנפילה הללו, אנו מרגישים את כל הגוף שלנו מזדעזע או מתכווץ ואז אנו מתעוררים בדרך כלל. הדיעה הרווחת היא שפעולה זו הינה חלק ממנגנון התעוררות אשר מאפשר לישן להתעורר ולהגיב לאיומים אפשריים בסביבה הקרובה.

אם להתייחס למקורות בתורה, החלומות אודות נפילה כרוכים ברקע שלילי. אלו החולמים על נפילה בדרך כלל סובלים מהתופעה מכיוון שהם פועלים ומתנהלים על דעת עצמם ולא על פי דרך האל.

רוצים לקבל עדכונים חדשים מדי יום? הצטרפו ל-Dreams בפייסבוק.