סמליות הנוף בחלום

מאת: אריק בלום | צילום: sxc.hu

סמליות הנוף בחלום


"האדם הוא תבנית נוף מולדתו", אומר הפתגם, ורבים רואים בחלומם תמונות נוף. סימבול נפוץ בחלום הוא הטופוגרפיה של הנוף: הר גבוה, תהום, מעמקי ים, יערות, אגמים, מדבר ועוד.
בחלום יש משמעות למיקום האדם יחסית לנוף: מסתכל בנוף מחלון מכונית, צופה מראש הר, מטפס על הר, צולל בתוך מים ועוד.
לנוף בחלום יש תמיד קשר לנפשו של האדם. אדם המטייל בנוף למעשה מטייל בתוך נפשו.
טיפוס כלפי מעלה (טיפוס על הר) משקף התגברות על מכשול וקשיים נפשיים, הגעה למטרה. נוהגים לומר: עליה לרגל, עליה לישראל – כל עליה מסמלת אירוע חיובי.
נפילה לתהום, הידרדרות במדרון, וכל סימבול אחר המתאר קושי או מצב לא נעים מסמל משבר והתלבטות נפשית, אובדן שליטה ("גירוש מגן העדן"). הנפילה בחלום היא סובייקטיבית.

נוף ימי בחלומות

אדם יכול לחלום שהוא שוחה במים חמימים - מצב רגוע, אך הוא יכול גם לחלום על סערה בים – סכנת טביעה.
למים יש יסוד של היטהרות: מקווה ביהדות, טבילה בנצרות – התחדשות. כל תינוק היה ברחם אימו טבול בתוך מים, יש מים קדושים ויש גם מים מרפאים במרחצאות.
המים מסמלים גם יסוד רגשי: דמעות כעס או צחוק, זיעה קרה כתוצאה מפחד. מי ים מופיעים כמפחידים או מרגיעים. מערבולת מים מסמלת סערת רגשות אצל החולם. גל ענק המטביע את החולם הוא סוג של רגש המשקף חרדות.
צבע המים הכחול הוא צבע מגן ,צבע של ים שקט, צבע השמים כשאין עננים. לצבע הטורקיז של המים (שילוב של ירוק, כחול, צהוב, לבן) יש משמעות רגשית מורכבת ועמוקה: מצב רגשי מעולה.

נהר
, בניגוד לים, יוצא מנקודה מסוימת ומגיע לנקודה אחרת. נהר תמיד מסמל תהליך, זרימה של אירועים המתרחשים ברצף. נחל ונהר שימשו בהיסטוריה מקור קיום, ולכן אנשים התיישבו לידם.
חציית נחל או נהר (מעבר על גשר, שחיה או שיט) מסמלים החלטה על ביצוע שינוי בחיים. חציית מים תמיד הפחידה אנשים (עם ישראל חשש לחצות את ים סוף): החצייה מסמלת התגברות על מכשול רגשי. לכן נוהגים גם לומר "לשחות עם/נגד הזרם".

בריכה
היא מקווה מים מלאכותי, ומתייחס לסימבול של קשר וכניסה למערכת יחסים רגשית. כניסה למים קרים בבריכה מסמלת קרירות רגשית במערכת היחסים.
בריכה יכולה להיות נקיה או מלוכלכת – סמל לכוונות טהורות או שליליות. הלכלוך מתקשר למשהו שלילי, ולכן אומרים "אדם מלוכלך" על אדם שלילי.

אגם
הוא לא ממש ים והוא גם לא בריכה. הוא שימש תמיד מקום של קסמים: באגמים חיות מפלצות, המפלצת המפורסמת מלוך נס. האגם מסמל את הרגשות הפרטיים של האדם. האגם נותן תחושה של ביטחון, לעומת הים שלא רואים את קצהו. שחייה באגם מסמלת שחייה בתוך הנפש הפנימית של החולם.

נוף יבשתי בחלומות

נוף המדבר קשור לרוחניות: יציאת מצרים, מחמד ישב במדבר, כת האיסיים, אברהם במדבר, מלחמות מדבר סהרה, ואירועים רבים נוספים בהיסטוריה התרחשו במדבר.
אדם בדרך כלל חש חוסר אונים במדבר: חם, יבש, צחיח ומתיש. צעידה במדבר מסמלת מסע רוחני: הכל בוהק, מסנוור.
חציית המדבר מסמלת תהליך נפשי. הליכה במדבר מסמלת שיממון רגשי, והגעה לנווה מדבר מסמלת הגעה למשהו רגשי חיובי.

יער שימש בעבר מקום מסתור. רובין הוד הסתתר ביער, הפרטיזנים הסתתרו ביער. בכל האגדות חיים ביער יצורים מסתוריים: פיות, כיפה אדומה והזאב, זאבים טורפים, שועלים – יער נחשב למקום מפחיד. יער מסמל מסתוריות, קסם וגם פחד בהתאם למצבו הרגשי של החולם.
קרל יונג מדמה את היער לתת-מודע של האדם – החלק הנסתר של הנפש. בתת-המודע נמצאים פיות טובות או שדים רעים.
היער מסוכן כי יכולה להיות בו שריפה המכלה הכל (סיפור במבי). היער משמש גם מקור קיום חיוני לכדור הארץ – מספק חמצן לאנושות.
התחושה של האדם המתעורר מהחלום חשובה לפענוח החלום: תחושת רוגע או פחד. אווירת פיקניק בצל עצי היער, למשל, משקפת מצב של רוגע.

מישור בכל העולם הוא האזור האהוב על אנשים: "הכל הולך למישרין", קו ישר – הכל בסדר. המישור מסמל מצב של איזון נפשי, "קו האמצע". במישור אי אפשר להסתתר או להסתיר – הכל גלוי.
מלחמה המתרחשת במישור משקפת מצב של קונפליקט פנימי. הגעה למישור בחלום היא הגעה למציאת פתרון להתלבטות.

דוגמאות לחלום נוף

חוף בסיני: אשה חולמת שהיא נמצאת בחדר ליד הים. החוף מזכיר לה את סידני עלי בסיני. האשה מסתתרת עם ילדה זרה בפינת חדר קטן, שמזכיר לה את תקופת השואה. לפתע מגיעים חיילים רכובים על סוסים ומנסים להרוג: יש קולות ירי.
פענוח: הילדה המצטרפת אל האישה בחלום, משקפת את העולם הנקבי הפנימי-ילדותי של החולמת. האישה היא בת לניצולי שואה. הים בכיוון מישור משקף מעבר רגשי נוח. היריות משקפות חוויית מוות.

טקס במדבר: החולמת הייתה במדבר, נוף של מחנה חיל האויר בחצרים, טקס סיום קורס טיס. היא צועדת אל הרחבה, ורואה את גרם המדרגות לבימה המרכזית. היא עולה במדרגות וצופה במטוסים ומבנים. היא יורדת במדרגות ופוגשת את אביה במדים זרים, עטור במדליות. היא ניגשת אליו, אך הוא מסרב לדבר איתה, נכנס לחדר עם נשים וסוגר את הדלת.
פענוח: מטוס מסמל מוכנות לשינוי, אך השינוי עדיין לא התבצע. בחלום מופיעים מבנים בתוך מדבר, וכמו כן מופיע מגרש מצעדים – דברים מסודרים מופיעים במקום פראי, במדבר (קונפליקט). ביקורה של האישה בסיום קורס טיס בחצרים, גרם לה לאסוציאציות מתקופת עבר בחייה, קשר עם אב שנפטר כבר מזמן. התגובה של האב מסמלת קשר רגשי שחוותה החולמת עם אביה.

מיקום החולם בנוף

מיקום החולם חשוב להבנת החלום. החולם יכול להיות מאוד אקטיבי בנוף או מאוד פסיבי. התנהגות החולם בתוך הנוף משקפת את ההתמודדות עם תהליכי הנפש שבתוכו.
מחקרים במעבדות שינה הוכיחו שבזמן חלימה קצב פעימות הלב גבוה, הנשימה משתנה וכמות האדרנלין גבוהה בחלומות מסוימים, בעיקר באלו המרגשים במיוחד את החולם - תגובה פיסיולוגית לחלום.



חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר ל
מרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010

 
למאמרים נוספים:
מים בחלום - מחשבות על רגשות

סימבול המים בחלום

חלומות על נפילה

שפת החלום - שפת הסמלים


אריק בלום - כותב ומרצה בנושא: "הומור מחזק את הנפש".
ליצירת קשר:
[email protected]  |  0545-727188 / 09-7431744