תמיד אותו חלום

מאת: דר. זיו מאיר

תמיד אותו חלום

למרות שחלומותינו משתנים במהלך חיינו, מתברר כי קיימים נושאים המופיעים בהם בקביעות במשך השנים. למה זה קורה? על כך בכתבה הבאה.

קביעות מפתיעה בנושאי החלום
קלווין הול, חוקר חלומות, עקב אחר סדרת חלומות של אותו אדם לאורך זמן. לעיתים הוא גם קיבל יומני חלומות מאנשים שנהגו לרשום את חלומותיהם כפי שזכרו מידי בוקר בבוקרו לאורך שנים. במקרה אחד מספר הול כי קיבל יומן של אישה, אשר רשמה את חלומותיה מגיל 25 ועד לסמוך לפטירתה, בגיל 75 -  כלומר - היתה לו רשימת חלומות לאורך תקופה של 50 שנה, אולם ברוב המקרים הציג הול מקרים של חלומות המשתרעים בין תקופה של 10עד 20 שנה.

מניתוח סדרות של חלומות אלו הבין הול, שלרוב קיימת קביעות מפתיעה בהיבטים השונים של החלומות לאורך זמן. כאשר קוראים שניים או שלושה חלומות של אותו אדם, יתכן שבתחילה הם ייראו שונים - אך כאשר מנתחים את החלומות ועורכים השוואה של נושאים מרכזיים שהופיעו בהם, לרבות סוגי הדמויות המופיעות בהם, מוצאים קביעות רבה בחלומות, אפילו לאורך שנים רבות.

לדוגמא: הול ניתח בחלומותיה של אחת הנשים שהשתתפו במחקר, את היחס בין הופעת גברים בחלום לבין הופעת נשים בחלום. במשך שנה אחת שבה הוא ניתח את חלומותיה, הוא מצא יחס של שליש אחד בלבד של הופעת נשים בחלומותיה, לעומת שני שליש של הופעת גברים. יחס ממוצע זה נשמר פחות או יותר קבוע בחלומותיה של אותה אישה במשך למעלה מ-20 שנה.

הקביעות חוזרת על עצמה לגבי תכנים רבים, כגון: טיב היחסים האישיים בין הדמויות בחלום לבין החולם עצמו: אחדות או תוקפנות, שיתוף פעולה או תחרות; סוג בני האדם המופיעים בחלום: מכרים או זרים, צעירים או מבוגרים; אחוז בעלי החיים המופיעים בחלום וכדומה.

כך נשארים קבועים לאורך זמן רב הנושאים המרכזיים שבחלום. קיימות דוגמאות רבות לנושאים מרכזיים שכאלה, ובהן עניין מרכזי שמגלה החולם במחלות, ביחסי מין, מחשש מאיבוד חפציו, בחשש להגיע באיחור למטרותיו, בתוקפנות כלפי מכרים ובני משפחה, בתופעות של בריחה מאויבים או רדיפה אחריהם, בתחרות בין אחים ועוד.

הנושא נשאר, הדמויות מתחלפות
תופעה מעניינת בעניין הקביעות היא שנושא אחד או כמה נושאים חוזרים ומופיעים בחלום מדי פעם, אולם הדמויות עשויות להתחלף. דוגמא לכך יכולה לשמש סדרה של חלומות שבהם מופיעים יחסי ריב, קנאה ותחרות, כאשר הם מופנים במשך תקופה מסוימת כלפי אמו של החולם או כלפי אחותו, ומאוחר יותר אף כלפי ידידה, כלפי אשת החולם ועוד.
בעצם, הדמויות הספציפיות מתחלפות מתקופה לתקופה, אך הנושא המרכזי נשאר קבוע.

דוגמא נוספת שמביא הול היא שעם ההתבגרות בגיל, הולכות ומתמעטות דמויות החיות השונות המתקיפות ומסכנות את החולם, אולם מתברר כי במקומן מגיעות מכוניות, מטוסים, רכבות ועוד. תחושות האיום, הפחד וחוסר הביטחון, אשר מופיעות בחלום ומשפיעות על החולם, נותרות ללא שינוי. הכלל הוא, שלמרות השינויים בגיל, בסביבה הפיזית והחברתית ובמשלח היד, נמשכת אותה קביעות לגבי נושאי החלום. 

לדעת הול, קביעות זו מוסברת בכך שקיימת קביעות באישיות האדם, באופיו, בעמדותיו ובאופן התנהגותו, לרבות התייחסותו הרגשית. קביעות זו בתכונותיו האישיות של האדם מבוססת על גורמים תורשתיים, וכן על קביעות בסביבתו בעודו ברחם אמו. במיוחד נובעת הקביעות מניסיון החיים שלו כשהיה בגיל הרך.

מתוך ספרו של ד"ר זיו מאיר "משמעות החלום ופירושו"

חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר ל
מרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010


למאמרים נוספים:

מסרים בחלומות

טיפים לפירוש ולפענוח חלומות

סמלים מוזרים בחלום