נחש בחלום, זה טוב או רע?

מאת: רונית נשר

נחש בחלום, זה טוב או רע?

הגולשת מ' מרמת גן, בת 48, כותבת על חלום בלהות שכל-כך הפחיד אותה עד כדי כך שבשעת היקיצה חשבה שהחלום הוא מציאות.

מ' כותבת: "חלמתי מספר פעמים השנה על נחש שחור וגדול שזוחל מתחת לשולחן האוכל. בזמן שראיתי את הנחש ראיתי גם זהב. בסוף החלום שמחתי שלא לקחתי את הזהב, כי פעם אמרו לי שאם מוצאים זהב בחלום יהיה עצב בחיים. בפעם האחרונה שחלמתי חלום זה, לא העזתי לדרוך על הרצפה כשהתעוררתי, מרוב פחד, וביקשתי מבעלי לחפש טוב טוב בבית ולוודא שאין נחש, כדי שארגע."

ובכן, נחש הוא אחד הסימבולים הקלאסיים ביותר. מי שקורא בקביעות באתר זה יודע שתלוי איזה נחש, מהי הסיטואציה ומהי התחושה בחלום.

ב
חלום של מ' הנחש מסמל פחד שקשור איכשהו לזהב (פירושים אפשריים: פחד מהצלחה, חרדות כלכליות, ואמונה שכשקורה משהו "טוב" הוא מלווה במשהו "רע").

בסיפור המקראי מסמל הנחש פיתוי וערמומיות וכן את הגירוש מגן עדן. גם הזהב מקושר לעיתים לפיתוי, לאשליות, לדבר מה יקר שרוצים להשיג.

נחש עפ"י פרויד, אבי הפסיכואנליזה, מסמל איבר מין גברי. כך שאת החלום הזה הוא היה מקשר לפחד ממיניות, והיה בודק את הקשר של החולמת עם אביה, בעלה ודמויות גבריות נוספות בחייה.

שכנתי מספרת שאצלם במשפחה נחש מסמל בגידה ושאם בחלום מופיע הבעל ולצידו נחש, יש חשש לבגידה. במקרה של מ' אין תחושת אכזבה או קנאה רק פחד, לכן פירוש זה לא מתאים.

בתאוריות אחרות (יונג וגישות הוליסטיות) הנחש הוא סמל הרפואה. גם במצריים העתיקה השתמשו בסימבול הנחש על המטה - כסמל לעוצמה וכח.

השאמאניזם האינדיאני מייחס לנחש תכונות ריפוי וכן סמל לשינוי וטרנספורמציה. זאת מכיוון שהנחש משיל את עורו ומתחדש. לפי גישה זו היו בודקים עם החולמת אילו שינויים מתרחשים כעת בחייה, ואיזה שינוי מפחיד אותה, או מה (איזה חלק) בשינוי מפחיד אותה.

לפי פסיכולוגיית הגשטלט, הנחש והזהב מסמלים חלקים של החולמת. לכן הייתי מבקשת ממנה לעשות דיאלוג בין חלקים אלו - ע"י חלימה מודעת או ע"י דמיון מודרך (האם הנחש שומר על הזהב? אולי הנחש הוא המכשול בדרך לזהב? מה ניתן לעשות כדי לעבור את הנחש ? וכו'). דיאלוג כזה פותח פתח לעבודה מעמיקה יותר ומאפשר הצצה אמיתית אל התת-מודע.

יש פירושים רבים לסמל אחד, ושוב אנו רואים שפירוש עפ"י הסימבול בלבד - מצמצם הרבה אפשרויות.

ולסיום מילה אישית ל
חולמת מ': ביקשת לדעת האם נחש זה סימן "טוב" או "רע". חלומות אינם "טובים" או "רעים" - הם משקפים לנו את מעמקי התת-מודע. לעיתים אנו נמצאים בקושי ולעיתים בשלווה, חלום קשה אינו "רע" - נהפוך הוא - לעיתים הוא מצביע בבירור על הקושי ו"מכריח" אותנו להתמודד, לעיתים הוא מציג אפשרות פעולה שלא חשבנו עליה עד כה.

כך שהנחש בחלומך אינו מבשר רעות, אך הייתי בודקת, בעזרת הפירושים הכתובים כאן, מה הכי מדבר אלייך, איזה כיוון נראה לך ביותר - כך תוכלי לקבל הבנה נכונה יותר של הפחד בחלום, ואיך הוא קשור למציאות היום-יומית שלך.

חלמתם חלום ואתם רוצים להבין את המסר שלו? 
אתם מוזמנים להתקשר ל
מרכז המומחים של ישראל בטלפון 072-3401010

* רונית נשר, פסיכותרפיסטית, מרצה ומנחת קבוצות

למאמרים נוספים:
החלום כשרידי תפיסה ממצב עירות
לגלות את עצמך דרך החלום
מי באמת נמצא בחלום - המודע או תת המודע?